Bij een facelift horen klassiekers zoals een nieuw bumperontwerp, aangepaste koplampen, nieuwe kleuren, frisse velgen, enkele updates en nieuwe materialen in het interieur. Voor de Peugeot 308, een vaste waarde in het C-segment, ging het merk nog verder en voorzag het model van een volledig nieuw radiatorrooster. En dat is nog verlicht ook. Deze opvallende restyling was meteen ook het moment om de batterijchemie van de volledig elektrische versie, de E-308, onder handen te nemen. Want het moet gezegd: de autonomie van de oorspronkelijke E-308 uit 2023 was eerder beperkt. Is dat nu beter? Hier is onze indruk na een test, zowel met de berline als met de break SW, aan de Portugese kust.
Design
Design Peugeot (E-)308 2025
De facelift van de Peugeot 308 zorgt voor een uitgesproken stijlbreuk. Vooral aan de voorzijde, die volledig herwerkt werd. De grille krijgt een nieuw motief met het verlichte Peugeot-logo in het midden. De led-dagrijlichten in klauwvorm zijn verder naar buiten geplaatst om de nieuwe lichtsignatuur te benadrukken. Achter het leeuwenlogo zit ook de radar voor de noodremhulp verstopt. De eigenlijke koplampen zijn compacter en zitten nu in het onderste deel van de bumper, in een donkere zone. Daardoor krijgt de wagen een uitgesproken katachtige blik, met een trapeziumvormige omlijsting.
Berline of break SW
De opnieuw ontworpen luchtinlaten optimaliseren de luchtstroom en helpen zo de luchtweerstand te verlagen, cruciaal voor een grotere autonomie. Alle chroom werd vervangen door zwarte accenten. Achteraan zien we slanke achterlichten. Afhankelijk van de versie zijn er ook nieuwe velgen beschikbaar die het dynamische uiterlijk versterken en tegelijk de Cx (0,27) verbeteren. Dat alles geeft de wagen een meer gestroomlijnd en modern voorkomen. De gefacelifte 308 is beschikbaar in alle motorisaties, dus ook als elektrische versie. Zowel de berline/hatchback (4,36 m) als de break SW (4,64 m) profiteren van deze esthetische aanpassingen. De SW is perfect voor wie op zoek is naar extra ruimte en flexibiliteit.



Gebruiksgemak
i-Cockpit Peugeot 308 2025
Het interieur van de Peugeot (E-)308 evolueert subtiel met nieuwe materialen zoals Alcantara en aluminium. De afwerking oogt verzorgd, zoals de geverfde sierstrip over het dashboard. Sommige delen voelen echter wat hol aan. Gelukkig blijft de ergonomie uitstekend. Het interieur bevat een digitale i-Cockpit (in 3D op de GT Exclusive) en een centraal 10-inch touchscreen. Daaronder zitten fysieke sneltoetsen voor de klimaatregeling en andere functies. Een handig trucje: als je 3 seconden de knop met het auto-icoontje indrukt, schakel je de snelheids- en rijstrookwaarschuwingen uit. Bepaalde uitvoeringen bieden ook i-Toggles, aanraakgevoelige sneltoetsen waarmee je gemakkelijker naar bepaalde infotainmentmenu’s navigeert.
Klein stuurwiel
Het kleine stuurwiel, in typische Peugeot-stijl in afwachting van het Hypersquare-stuur vanaf 2027, ligt nog altijd goed in de hand. Maar het beperkt soms het zicht op het instrumentenpaneel, afhankelijk van de lichaamsbouw van de bestuurder. Uw redacteur spreekt uit ervaring. Peugeot blijft geloven dat het verhoogde scherm een head-up display overbodig maakt. De comfortabele stoelen bieden goede ondersteuning en kunnen verwarmd of masserend zijn, afhankelijk van de versie.
Matige binnenruimte
De interieurruimte hangt af van de koetswerkvorm. De berline (4,36 m lang, 1,85 m breed, 1,46 m hoog, met een wielbasis van 2,67 m) biedt vooraan voldoende plaats. Achterin is de beenruimte eerder beperkt, vooral als de bestuurder langer is dan 1,75 m en zijn zetel naar achter schuift. In dat geval zitten de knieën krap. De break SW (wielbasis 2,73 m) doet het iets beter, maar blijft wat achter op bepaalde concurrenten.
Koffer Peugeot 308 PHEV
Voor gezinnen (vooral van 4 personen) is koffervolume een belangrijke factor. De elektrische hatchback biedt 361 liter, met een handig skiluik. Dat is gemiddeld, maar beter dan de plug-inhybride (314 l). De mild-hybride 308 48V biedt de meeste ruimte: 412 l. Met neergeklapte achterbank is dat meer dan 1.300 l. Voor echt koffergemak moet je naar de (E-)308 SW, met 467 tot 598 liter afhankelijk van de motor.
Clean Cabin
Het interieur beschermt de inzittenden ook tegen luchtvervuiling. Dankzij het Clean Cabin-systeem wordt de lucht gefilterd. De fijnstoffilter reinigt de binnenlucht al in enkele minuten, afhankelijk van de buiten- en binnenvervuiling. Op het scherm kan je zelfs live de luchtkwaliteit volgen dankzij een fijnstofsensor.
Android Auto / Apple CarPlay
Voor muziekliefhebbers biedt Peugeot een Focal Hi-Fi Premium-systeem met 10 luidsprekers van de nieuwste generatie, een nieuwe subwoofer en een 12-kanaals versterker van 690W.
Verder is het natuurlijk mogelijk om het ingebouwde infotainmentsysteem links te laten liggen en Android Auto of Apple CarPlay te gebruiken. Die projecteer je makkelijk op het centrale scherm.




Rijervaring
Vermogen Peugeot E-308 2025
De Peugeot E-308 modeljaar 2025 beschikt over een elektromotor van 156 pk (115 kW) met 270 Nm koppel. De voeding gebeurt via een nieuwe batterij. Net als bij de DS N°4 E-Tense en Peugeot E-408 gaat het om een lithium-ionpakket van 58,4 kWh (55,4 kWh bruikbaar). De hogere energiedichtheid levert 4,4 kWh en 34 km WLTP extra op. De E-308 rijdt soepel, met een vlotte en gelijkmatige acceleratie (0–100 km/u in 9,3 s), zonder schokken of sportieve trekjes. De vermogensafgifte is geleidelijk en comfortabel, ideaal voor in de stad en op grotere wegen.
Ideale balans
Het onderstel van de elektrische versie behoudt het evenwicht en de precisie van de hybride varianten. De besturing is nauwkeurig maar mist wat feedback, zelfs in de Sport-modus. Wie op zoek is naar een sportiever gevoel, blijft dus wat op zijn honger zitten. Toch is het compromis tussen comfort en dynamiek geslaagd. De auto filtert oneffenheden goed en houdt mooi zijn lijn aan, ook bij stevig remmen of bochtenwerk.
De pseudo-MacPherson vooraan en starre Panhardstang achteraan werken doeltreffend. Deze specifieke achterophanging is voorbehouden aan de E-308 en biedt in theorie betere zijdelingse stabiliteit dan de torsieas op de andere 308-varianten. Alles is goed afgesteld. Ondanks het hogere gewicht blijft de E-308 stabiel, strak en comfortabel.
Flippers aan het stuur
De remenergierecuperatie is een troef van deze vernieuwde E-308. Je kunt ze instellen via de schakelflippers achter het stuur, naast de B-modus voor maximale efficiëntie in het dagelijkse verkeer. Zo vertraagt de auto zacht bij het liften van het gaspedaal. Zeker in bergachtige omgevingen is dat nuttig. Vooral omdat het rempedaal wat gevoel mist, hoewel de remkracht zelf goed is. De Peugeot E-308 blijft dus trouw aan het rijplezier dat de 308 en zijn voorgangers altijd al boden.
Reële autonomie Peugeot E-308 2025
Peugeot geeft een officiële WLTP-autonomie op van 450 km. Tijdens onze gemengde testrit van 52 km (met weinig snelweg) bedroeg het verbruik 17,9 kWh/100 km, wat overeenkomt met een realistische autonomie van ongeveer 310 km bij een stevig tempo. Op de snelweg is het vermogen ruim voldoende om veilig in te voegen of in te halen, maar bij 120 km/u zal de autonomie sneller dalen. Reken op minder dan 2 uur rijden tussen de laadstops door als je ermee op vakantie gaat.
Laadvermogen E-308
Snelladen kan met een vermogen tot 100 kW (DC), waarmee je van 20% naar 80% laadt in 32 minuten. Dat is wat aan de trage kant vergeleken met concurrenten die meer dan 150 kW halen. Thuis is de ingebouwde 11 kW-lader wel ideaal: een volle lading duurt 5u05 aan 7,4 kW of 3u35 aan 11 kW. De break SW deelt deze specificaties, maar is iets zwaarder: 1.783 kg versus 1.749 kg. Daarmee is hij wel nog steeds lichter dan de meeste elektrische SUV’s.



Budget
Prijs Peugeot E-308 2025 in België
De E-308 is duurder dan de hybride versies en bevindt zich in het hogere prijssegment. In België kost de elektrische berline vanaf 45.435 euro in GT-trim en 47.335 euro in GT Exclusive (met warmtepomp). Beide versies krijgen 18-duimsvelgen en een achteruitrijcamera. Hogere uitrustingsniveaus bieden meer luxe en extra technologie.
Warmtepomp als optie
Zelfs in GT Exclusive zijn er nog opties bij te bestellen, zoals comfortpakketten, ADAS-systemen of sierelementen. De warmtepomp kost bijvoorbeeld 550 euro extra in de GT-trim. Voor een fraaie kleur betaal je 840 of 1.070 euro. Het pack met schuifdak en een draadloos oplaadvak voor je telefoon kost zelfs 1.900 euro. Daarmee klimt de prijs snel boven 50.000 euro voor een volledig uitgeruste E-308 GT Exclusive. Een trekhaak is niet mogelijk, behalve voor een fietsendrager (max. 80 kg).
Peugeot Connect Plus
Wie realtime navigatie en verkeersinfo wil, moet een abonnement nemen op Peugeot Connect Plus. Daarmee kan je ook je auto vanop afstand in de gaten houden en bijvoorbeeld de temperatuur en het opladen programmeren. Na 6 maanden gratis kost het 1 euro/maand tijdens de lanceringsactie, daarna 12 euro/maand. Geen zin in? Dan is er E-Routes: een aparte smartphone-app om laadstops en routes te plannen.
Peugeot geeft tot 8 jaar garantie (160.000 km) via het Peugeot Care-programma, op voorwaarde dat het onderhoud binnen het officiële netwerk gebeurt.
Verdict
De facelift van de 308 is geslaagd, met een sterke en moderne visuele identiteit. Op de weg overtuigt de elektrische E-308 door zijn zachtheid, stilte en energie-efficiëntie, al blijft de reële autonomie beperkt tegenover de besten in zijn klasse, vooral op de snelweg. De krappe achterbank en het beperkte koffervolume zijn ook aandachtspunten, vooral voor gezinnen op zoek naar ruimte.












