of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Test: DS N°4, meer verbeterd dan je denkt

Aanbod
{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/19

DS N°4 E-Tense & Hybrid (2025): Test, Prijs, Configuratie

Test: DS N°4, meer verbeterd dan je denkt

Zeg niet meer DS 4: de Franse premium hatchback heeft een facelift gekregen en gaat voortaan als DS N°4 door het leven. Hij is er als (plug-in)hybride en als elektrische E-Tense, die bovendien een trapje boven de Peugeot E-308 komt te staan.

Geschreven door Yeelen Möller

9 Oktober 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

De DS 4 is altijd al een eigenzinnige hatchback geweest. Het is de enige compacte middenklasser die als ‘premium’ wordt beschouwd door moederhuis Stellantis, waardoor hij het moet opnemen tegen modellen als de BMW 1 Reeks, Audi A3 en Mercedes A-Klasse. Qua design straalde hij al sinds zijn lancering in 2021 de nodige klasse uit, maar de techniek bleef steken op hetzelfde niveau van zijn meer generalistische neefjes van Peugeot, Opel en Citroën. Daar brengt deze facelift verandering in, met naast een nieuwe naam en neus ook de elektrische aandrijflijn van een segment hoger.

Design - DS Automobiles DS 4

Het was Thierry Metroz, designhoofd van DS Automobiles, die ons hoogstpersoonlijk kwam uitleggen welk werk zijn team heeft verricht met de facelift van de DS N°4. Alleen… was het geen al te lange speech. Het grootste nieuws bestaat dan ook uit de nieuwe neus, die de V-vormige lichtsignatuur aanneemt van de DS N°8 en de DS E-Tense Performance-conceptcar. Het verlichte DS-logo in het midden van de grille is een leuke toets en ziet er minder ordinair uit dan bij sommige andere merken en modellen. Maar we kunnen onze vinger er niet opleggen waarom precies.

 

Er zijn vijf koetswerkkleuren om uit te kiezen, maar ze beslaan geen breed spectrum. Het zijn allemaal vrij subtiele tinten. De DS N°4 onderscheidt zich wel nog steeds met zijn zwart contrasterend dak (al is dat een optie). En de velgen gaan van 19 tot 20 inch, waarmee de N°4 de grootste wielen heeft van zijn segment, wat zeker helpt met de uitgesproken look.

Niets veranderd achteraan of binnenin

En verder? “Voor de rest was hij perfect, en hebben we dus niets moeten veranderen”, aldus Metroz. Aan de achterzijde zien we enkel accenten in donker chroom en de nieuwe merk- en modellogo’s als wijzigingen. Ook de afmetingen bleven vrijwel identiek: 4,40 m lang, 1,87 m breed en 1,49 m hoog, waarmee de DS N°4 iets groter is dan gemiddeld voor een C-segment hatchback.

 

Hetzelfde geldt voor het interieur. “Onze klanten hebben ons laten weten dat ze tevreden zijn over de kwaliteit, materialen en de grootte van de schermen”, ging Metroz verder. Toch is de afwerking aan boord licht gewijzigd, met een specifieke bekleding voor elke uitvoering: de basisversie Pallas krijgt stof, de Étoile krijgt standaard Alcantara en optioneel Nappaleer. En net als bij de N°8 zal de DS N°4 regelmatig nieuwe speciale reeksen krijgen, zoals de Jules Verne Collection van dit jaar. Die krijgt een speciaal blauw Alcantara interieur met parelmoeren accenten, wat bijzonder stijlvol oogt.

 

De materialen voelen goed aan en zitten ook stevig in elkaar, maar de DS N°4 deelt nog steeds veel knoppen en bedieningselementen met de andere (en goedkopere) compacte modellen uit de groep.

Witte DS 9 op kasseienweg tijdens zonsondergang, brug op achtergrond. Achteraanzicht van Xpeng P7 met brandende LED-achterlichten bij zonsopgang. Moderne interieur van de DS 9 met digitaal dashboard en stijlvol stuurwiel.
Advertentie

Gebruiksgemak - DS Automobiles DS 4

Comfortabel voorin en praktische koffer, maar krappe achterbank

Het relatief grote formaat van de DS N°4 vertaalt zich helaas niet in zeeën van binnenruimte. De koffer is redelijk: 360 tot 430 liter, afhankelijk van de motorisatie. Een dubbele bodem voor de laadkabel van de plug-inhybride en elektrische versies is er echter niet, noch een frunk voor de E-Tense. Maar vooral op de achterbank stelt de N°4 wat teleur. Het design spitst zich duidelijk toe naar de achterzijde, wat betekent dat lange volwassenen zowel met hun knieën als met hun hoofd in de knel komen te zitten. De slagzin van de DS N°4 is “Hightech reizen in stijl”, maar dat geldt blijkbaar enkel als je met maximaal twee personen reist.

Infotainment kan nog steeds beter

En over het hightech gedeelte gesproken: ook dat is amper geëvolueerd ten opzichte van de oude DS 4. Enkel het digitale instrumentarium is vernieuwd, met een groter scherm (10,25 inch) en nieuwe graphics, die gebruik maken van de 3D-weergave die we al kennen van bij Peugeot. Het centrale display is nog steeds 10 inch in doorsnede en draait op het DS Iris-infotainmentsysteem, dat niet wezenlijk verschilt van de systemen van de rest van de groep. 

Nutteloze ChatGPT-integratie

Het is compatibel met ChatGPT door “OK Iris” te roepen, maar het “naadloos en natuurlijk gesprek” dat DS belooft hebben wij niet kunnen ervaren. De virtuele assistent klinkt nog steeds als een robot en geeft vaker een foutmelding dan een zinnig antwoord. Dat doen andere merken beter - ook zonder AI. Verder dachten we dat we de temperatuur konden wijzigen aan boord via de twee elementen naast de knoppenrij, maar dat bleken gewoon de hendels van de ventilatiemonden te zijn. Je moet dus via het centrale scherm om de klimaatcontrole, de zetelverwarming en de (optionele) massage in te stellen. Wel handig: de fysieke knop van de rijhulpsystemen lang indrukken is voldoende om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen.

Ruime kofferbak van de Peugeot met Franse nummerplaat, toont modern interieur. Dashboard DS 4 met touchscreen display voor navigatie en klimaatbeheersing. Luxueus zwart lederen interieur van een moderne auto met ruime, stijlvolle achterbank.
Advertentie

Rijervaring - DS Automobiles DS 4

Hybrid 145 als basismotor

Het motorengamma van de DS N°4 bestaat voorlopig uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen. De basismotor is de Hybrid 145, de mildhybride 1.2 driecilinder turbo die we kennen van heel wat andere modellen binnen de groep. Die is iets potenter dan de meeste mildhybrides, want je kan er daadwerkelijk korte stukjes elektrisch mee rijden. De prestaties zijn correct: 0-100 km/u in 9,4 seconden, een top van 203 km/u en een normverbruik van 5,2 l/100 km (117 g/km CO2-uitstoot). Het is bovendien veruit de lichtste versie van allemaal, met een gewicht van 1,45 ton, wat zou moeten helpen met het weggedrag.

Plug-In Hybrid met groter rijbereik

Een stapje hoger staat de Plug-In Hybrid 225, die zoals zijn naam al verklapt een systeemvermogen van 225 pk heeft. Deze versie maakt nog steeds gebruik van de 1.6 PureTech-viercilinder als benzinemotor, maar de elektromotor werd krachtiger (125 pk) en zit nu in een nieuwe 7-traps robotbak met dubbele koppeling. 0-100 km/u duurt hier 7,4 seconden, met een topsnelheid van 233 km/u. En dankzij een grotere batterij van 17,2 kWh is het elektrische rijbereik ook toegenomen tot 81 km.

E-Tense met de aandrijflijn van de E-408

Tenslotte is er voor het eerst een elektrische versie van de DS N°4: de E-Tense. Die was een paar jaar geleden al aangekondigd, maar maakt nu pas zijn debuut. Hij maakt gebruik van de elektrische aandrijflijn van de Peugeot E-408, met een batterij van 58 kWh netto en een elektromotor van 157 kW (213 pk). Daarmee staat hij een niveau hoger qua prestaties dan de Peugeot E-308 en de Opel Astra Electric, wat past bij de meer ‘premium’ positionering van de DS.

 

De elektrische DS N°4 is de snelste naar de 100 km/u (7,1 s), maar blijft steken op een begrensde top van 160 km/u. Het WLTP-rijbereik bedraagt 450 km en opladen van 20 tot 80% duurt minstens 31 minuten (DC-laadvermogen van 100 kW), waarmee hij wat achterloopt ten opzichte van de sector (die steeds meer overschakelt op 800 V-systemen), maar niet per se ten opzichte van zijn rechtstreekse rivalen.

Extra vermogen doet deugd

Het is de elektrische versie die we het langst aan de tand hebben kunnen voelen tijdens deze eerste kennismaking. En, ondanks het feit dat er op papier niet zo’n groot verschil is met de andere compacte elektrische modellen van Stellantis, voelt de DS N°4 E-Tense toch wat completer aan. Vooral het extra vermogen van 213 pk (tegenover 156 pk bij zijn stalgenoten) zorgt voor meer souplesse en reserves om snel even in te voegen, voorbij een tractor te rijden op het platteland of gewoon om je even te amuseren onderweg.

Stabiel en soepel geveerd

Wat het weggedrag in de bochten betreft: dat blijft stabiel, neutraal en efficiënt. De elektrische DS N°4 weegt ongeveer 1,8 ton, wat niet weinig is, maar wel nog binnen de perken blijft voor een EV. Dankzij de lage plaatsing van de batterij blijven de rolneigingen van het koetswerk onder controle. En dat ondanks het bijzonder comfortabele onderstel! De DS N°4 geniet namelijk ook van de ‘Active Scan Suspension’ op de hogere uitvoeringen, die de weg scant en de gestuurde dempers voorbereidt op drempels, kuilen of andere oneffenheden. Dat effect voel je vooral als je over kasseien rijdt, waarbij de dempers duidelijk op hun zachtste stand werken en je bijna doen zweven over de kinderkoppen. Tel daarbij de (optionele) akoestische zijruiten op, en je hebt een bijzonder comfortabele compacte middenklasser om lange afstanden mee af te leggen.

Reële actieradius en verbruik DS N°4 E-Tense

Maar lukt dat ook met de elektrische DS N°4? Tijdens onze test haalden we, aan een rustig tempo, een gemiddeld verbruik tussen 16 en 17 kWh/100 km. Dat betekent een reële actieradius van ongeveer 350 km, of zelfs eerder 300 km als je vooral op de snelweg rijdt. Dat is acceptabel voor dagelijks gebruik, maar de concurrentie doet het toch beter, met een autonomie van 400 tot 450 km in reële omstandigheden.

PHEV als geslaagd compromis

Als je vaak lange afstanden rijdt, heeft DS natuurlijk ook de hybride versies van de N°4 in petto. De DS N°4 Plug-In Hybrid 225 konden we ook kort testen. En hoewel zijn theoretische autonomie van 80+ km niet erg realistisch is, zou je toch zo’n 60 km volledig elektrisch moeten kunnen afleggen voor de benzinemotor tot leven komt. Dat samenspel tussen benzine en elektrisch is trouwens goed afgesteld, met vlotte hernemingen als je het gaspedaal dieper indrukt. Maar de viercilinder laat wel duidelijk van zich horen, en niet op een aangename manier, bij plankgas. Dankzij een benzinetank van 42 liter haalt de DS N°4 PHEV een totale actieradius van ongeveer 750 tot 800 km.

Stijlvolle DS 4 rijdt op kronkelige weg door herfstachtig platteland. Zijaanzicht van grijze Citroën C5 X, rijdend in een natuurlijk landschap. BYD Seal U rijdt door een woestijnlandschap bij zonsondergang.
Advertentie

Budget - DS Automobiles DS 4

Prijs DS N°4 2025 België

De DS N°4 2025 heeft in België een vanafprijs van 38.400 euro. Dan krijg je de Hybrid 145 in de Pallas-uitvoering. De plug-inhybride kost minstens 46.000 euro, voor de elektrische N°4 E-Tense moet je minstens 46.700 euro rekenen. De basisuitrusting is wel al behoorlijk: adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera, automatische airco met twee zones, het infotainmentscherm met draadloze smartphoneconnectiviteit, LED-verlichting en 19-duims lichtmetalen velgen.

 

De Étoile Alcantara-uitvoering kost telkens 4.000 euro extra, voor de Étoile Nappa moet je daar nog eens 2.000 tot 2.700 euro optellen (en deze versie is, vreemd genoeg, niet leverbaar met de elektrische aandrijving). De speciale Jules Verne-editie is goedkoper dan de Étoile: vanaf 40.600 euro.

Welke concurrenten voor de DS N°4?

Daarmee is de DS N°4 een stuk duurder dan zelfs de ‘premium’ Duitse hatchbacks. De BMW 1 Reeks is er vanaf 33.000 euro, de Mercedes A-Klasse vanaf 35.574 euro en de Audi A3 vanaf 31.350 euro. Al hebben die dan niet allemaal een (mild)hybride motor met een automatische versnellingsbak.

 

Op elektrisch vlak kijken we naar rivalen als de Cupra Born (vanaf 41.825 euro zonder kortingen), de Renault Megane E-Tech (vanaf 39.250 euro) en de Kia EV4 (vanaf 38.890 euro). Opnieuw modellen die standaard misschien minder luxueus zijn afgewerkt, maar die wel veel goedkoper zijn en (optioneel) ook meer rijbereik bieden. En we hebben een vermoeden dat die argumenten toch zwaarder zullen doorwegen bij klanten en vlootbeheerders.

Verdict - DS Automobiles DS 4

De DS N°4 wist zich al te onderscheiden van zijn niet-premium stalgenoten op vlak van design, en dankzij de aandrijflijn van een segment hoger weet de elektrische E-Tense dat nu ook te doen op technisch vlak. Het is een erg comfortabele en stijlvolle hatchback, maar zijn prijs overstijgt zelfs die van zijn premium concurrenten. En aangezien die ook meer keuze bieden op vlak van motorisaties, heeft de DS N°4 op papier niet veel argumenten voor zich. Hij zal dus klanten moeten charmeren met zijn unieke stijl…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een DS Automobiles DS 4 of vergelijkbare auto

23 950 €

2024

28 658 km

Benzine

131 pk

Automaat

138 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

24 950 €

2024

30 325 km

Benzine

131 pk

Automaat

138 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

26 950 €

2024

10 767 km

Benzine

131 pk

Automaat

138 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

26 950 €

2024

7 822 km

Benzine

131 pk

Automaat

138 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

26 950 €

2024

12 851 km

Benzine

129 pk

Automaat

137 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

31 500 €

2024

6 081 km

Hybride

179 pk

Automaat

28 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

30 950 €

2024

12 746 km

Hybride

179 pk

Automaat

28 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

26 490 €

2022

9 150 km

Benzine

131 pk

Automaat

0 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way