Eerder dit jaar kondigde Alfa Romeo aan dat de huidige Giulia en Stelvio nog tot minstens 2027 in productie blijven. De Quadrifoglio rolde eigenlijk al niet meer van de band in Cassino, maar gaat vanaf april 2026 weer in productie. Om dat te vieren, of gewoon om beide modellen opnieuw onder de aandacht te brengen, lanceert Alfa Romeo nu de Quadrifoglio Collezione.
De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio Collezione is in feite enkel voor de grootste Alfisti bedoeld. Alfa bouwt namelijk maar 63 exemplaren van elk model. Of we daar rouwig om moeten zijn? Niet per se. Het speciaalste aan de Quadrifoglio Collezione is de kleur: Rosso Collezione Giulia en Stelvio.

Speciale rode lak
De dieprode kleur is gebaseerd op het Rosso Villa D’Este van de supercar Alfa Romeo 33 Stradale, met een glans die haast zwart wordt in het juiste licht. Maar hij verschilt dus wel per model: de Giulia heeft een iets donkerdere tint, terwijl de Stelvio wat meer mag opvallen.
Minder speciaal interieur
Het interieur van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio Collezione is (helaas?) niet rood. Daar heeft Alfa gekozen voor een klassieke en sportieve sfeer: zwart met rode stiksels. Alcantara en leer zijn overal te vinden, terwijl op de hoofdsteunen van de Sparco-kuipzetels “1 di 63 Collezione” staat geborduurd.

520 pk en Akrapovič
Onder de motorkap verandert er niets. Daar zit nog steeds de 2,9 liter-V6 met twee turbo’s die 520 pk naar de achterwielen van de Giulia stuurt, of naar de vier wielen van de Stelvio. 0-100 km/u duurt minder dan 4 seconden, de topsnelheid bedraagt 308 km/u voor de Giulia en 285 km/u voor de Stelvio. Een 8-trapsautomaat van ZF is standaard, met de typische grote schakellepels achter het stuur. Het geluid van de V6 wordt wel versterkt door een Akrapovič-uitlaatsysteem, maar dat is een optie op elke Giulia en Stelvio ‘Q’. Koolstofkeramische remmen zorgen er tenslotte voor dat je ook weer veilig tot stilstand komt.

En de prijs?
Een prijs heeft Alfa Romeo niet geplakt op de Giulia en Stelvio Quadrifoglio Collezione. Vermoedelijk moet je al goede vrienden zijn met de dealer om die te mogen weten. Maar weet dat de ‘gewone’ Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio iets meer dan 100.000 euro kost, terwijl de Stelvio Q voor een dikke 110.000 euro over de toonbank zal gaan zodra de productie weer wordt herstart.













