Minibusjes hebben de plaats ingenomen van klassieke monovolumes als favoriete oplossing voor kroostrijke gezinnen en taxidiensten. Om aan die verwachtingen te voldoen, zijn ze dan ook veel comfortabeler geworden doorheen de jaren. Het zijn niet zomaar bestelwagens meer met drie zitrijen, maar volwaardige personenwagens met alle luxe van dien. De Volkswagen Multivan is daarvan een uitstekend voorbeeld: hij is niet langer gebaseerd op de Transporter, maar staat nu op eigen benen op het personenwagenplatform van VW. Dat maakt hem niet alleen comfortabeler, maar geeft hem ook een modern motorengamma met plug-inhybride opties. Maar welke 5 alternatieven binnen het segment moet je overwegen voor je een keuze maakt?
Het luxe alternatief: Mercedes V-Klasse
Ben je op zoek naar een hoogwaardige minibus voor VIP-vervoer of gewoon om te reizen in alle comfort en ruimte? Dan is de Mercedes V-Klasse al meer dan een decennium dé referentie. Deze generatie V-Klasse kwam al uit in 2014 en zit dus bijna aan het einde van zijn carrière, maar een facelift voor modeljaar 2024 houdt het luxe busje nog fris tot zijn opvolger klaar is voor vertrek. Het motorengamma bestaat uit diesels van 163 tot 237 pk, maar je kan ook kiezen voor de volledig elektrische EQV met 364 km autonomie. De kracht van de V-Klasse is echter zijn personalisatiemogelijkheid: 3 lengtematen, 6 tot 8 zitplaatsen, tal van mogelijkheden voor het interieur en er is zelfs een Marco Polo-kampeerversie!



De sterk verbeterde optie: Ford Tourneo Custom
Ja, de Ford Tourneo Custom is nog steeds gebaseerd op een bestelwagen. Maar behalve de hoge en rechte zitpositie achter het stuur, dicht bij de voorwielen, merk je daar niet zoveel van tijdens het rijden. Ford heeft namelijk veel werk gestoken in het rijcomfort van deze nieuwe generatie. Er is dus minder lawaai aan boord, meer comfortsnufjes voor de passagiers (zoals extra USB-aansluitingen en een verwarmde achterbank) en de achterzetels zijn bovendien gemakkelijker dan ooit te verplaatsen en verwijderen. Onder de motorkap heb je tenslotte de keuze tussen diesel-, plug-inhybride en volledig elektrische aandrijflijnen.



Het hippe alternatief: Volkswagen ID. Buzz LWB
Heb je interesse in een volledig elektrisch busje, dan is de Volkswagen ID. Buzz waarschijnlijk de sympathiekste keuze op de markt. Zijn retrodesign zet zich verder in het vrolijke interieur. En sinds de lancering van de versie met lange wielbasis is de ID. Buzz eindelijk verkrijgbaar met 7 zitplaatsen, toch een vereiste in dit segment. Hij mist echter wat van de flexibiliteit van zijn concurrenten, en door zijn elektrische aandrijving zijn de prijzen nooit laag. Maar qua rijgedrag behoort de ID. Buzz wel tot de besten in zijn klasse.



De outsider met een futuristisch design: Hyundai Staria
De Hyundai Staria ziet er futuristisch uit, maar onderhuids is het eigenlijk vooral een klassiek busje. De personenversie Staria Wagon is vandaag enkel leverbaar met een hybride benzinemotor en ook de configuratiemogelijkheden van het interieur zijn eerder beperkt. Maar de Staria Wagon heeft wel tot 9 zitplaatsen en een volledig uitgerust exemplaar kost minder dan heel wat concurrenten. Onbekend maakt onbemind?



De identieke vierling: Citroën SpaceTourer/Peugeot Traveller/Opel Zafira/Toyota Proace Verso
Niet onbekend in ons straatbeeld zijn de busjes van Stellantis. Die gaan ook al sinds 2016 mee en zijn beschikbaar bij meerdere merken van de groep, plus Toyota, dat samenwerkt met Stellantis voor zijn lichte bedrijfsvoertuigen. De personenbusjes van Stellantis zijn nog wat “ouderwetser”, met veel harde plastics en niet zo veel moderne snufjes aan boord, maar de prijzen zijn redelijk. Ze waren een tijdlang enkel volledig elektrisch verkrijgbaar - tot de groep de verkopen zag instorten. Nu kan je de grote SpaceTourer, Traveller, Zafira en Proace Verso ook weer krijgen met een 2.0 diesel van 180 pk, die hem eigenlijk het beste afgaat.















