Pierre-Benoit Sepulchre

2 JUL 2014

Volkswagen Beetle met 544 pk, goede combinatie?

In 1938 werd de Volkswagen Type 1 geboren. Deze auto voor het volk, ook wel kever of coccinelle genoemd, was de eerste auto van VW en moest betaalbaar zijn voor het Duitse volk. Eerst was het een propagandamiddel voor het Derde Rijk, nadien werd het een icoon in de autowereld door zijn charisma, wereldwijde verspreiding en lange productieperiode. Van dit kleintje werden maar liefst 21.529.464 exemplaren gebouwd.

In het begin had de Kever een viercilinder boxermotor met luchtkoeling die 23,5 pk ontwikkelde. Zijn maximumsnelheid: 100 km/u. Wat Volkswagen nu voorstelt, is van een heel andere orde. Deze Beetle bedoeld om te racen in de rallycross en is niets meer of minder dan de krachtigste Kever ooit.

Zijn naam? Beetle GRC. Hij beschikt over een 1.600 cc viercilinder met een grote turbocompressor die alles verplettert en een vermogen van 544 pk mogelijk maakt. Dat wordt naar de achterwielen gestuurd via een sequentiële bak. Genoeg om 100 km/u te bereiken in amper 2,1 seconden, beter dan een Ferrari 458 Speciale.

Aan Tanner Foust en Scott Speed de taak om met deze auto te rijden in het wereldkampioenschap rallycross.

                                                                                                                                   

Advertentie
Advertentie
Advertentie