of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Illustration de concept car moderne, deux modèles coupé argentés avec design épuré et futuriste.","nl":"Illustratie van moderne conceptauto, twee zilveren coupémodellen met strak en futuristisch design."}
{"fr":"Volkswagen SP2 blanche stationnée devant un garage en bois, design vintage et classique.","nl":"Witte Volkswagen SP2 geparkeerd voor een houten garage, vintage en klassiek ontwerp."}
1/2

Volkswagen overwoog in het geheim een sportieve elektrische coupé!

In 2017 bedacht Volkswagen een elektrische sportcoupé, met de SP2 uit de jaren ‘70 als inspiratiebron! Dat hij er nooit kwam, is bijzonder jammer...

Geschreven door Sébastien Vanhouche

6 Augustus 2025

Advertentie

Stepan Rehak, die bij Volkswagen verantwoordelijk is voor de communicatie rond design, en vooral designchef Andreas Mindt, deelden onlangs op sociale media een oude schets van een eerder verleidelijk concept car...

Het zijn dan wel Stepan Rehak en Andreas Mindt die deze oude schetsen van een kleine sportcoupé de wereld in stuurden, het was Tibor Juhasz die ze tekende. Voor de concepttekeningen van het model dat deel had kunnen uitmaken van Volkswagens 100% elektrische ID-familie, liet de designer zich inspireren door de SP2, die VW in de jaren ‘70 bouwde in Brazilië. En eerlijk? Wij vinden het resultaat bijzonder verleidelijk. Vooral nu we ook weten welke technische configuratie hiervoor werd bedacht! Terwijl de coupé uit de jaren ‘70 genoegen nam met een viercilinder die nauwelijks 65 pk leverde, zou zijn opvolger aanzienlijk krachtiger geweest zijn!

Witte Volkswagen SP2 geparkeerd voor een houten garage, vintage en klassiek ontwerp.
Advertentie

Meer dan 300 elektrische pk’s?

De coupé die Tibor Juhasz in 2017 bedacht, was ontworpen om op het 100% elektrische MEB-platform te staan, een volledig nieuwe architectuur in die tijd. Hij had ook aangedreven moeten worden door een 100% elektrische motor achterin! En die motor zou tot 240 kW (326 pk) en 545 Nm kunnen leveren, zoals momenteel het geval is bij de ID.3 GTX Performance, maar ook bij de Cupra Born VZ. Die modellen sprinten in minder dan 6 seconden naar 100 km/u en halen een topsnelheid van 200 km/u.

 

Het zal bij een schets blijven...

Voor het ontwerp van de lijnen van deze concept car, met strakke oppervlakken en uitgesproken proporties, liet Tibor Juhasz zich ook inspireren door de stijl van Giugiaro. "Omdat eenvoud het toppunt van verfijning is," vermeldde hij ook onder zijn schets. Helaas werd het project uiteindelijk geschrapt omdat het niet winstgevend zou zijn. En op dat punt kunnen we Volkswagen moeilijk ongelijk geven, als je kijkt naar de huidige staat van de wereldwijde markt voor elektrische auto's... Maar toch blijft het jammer dat deze concept car het niet schopte tot Volkswagens elektrische catalogus.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie