Sébastien Vanhouche

4 SEP 2023

Volkswagen ID. GTI: eerste elektrische GTI

De toekomst van de GTI is elektrisch! Maar dat weerhoudt Volkswagen er niet van om naar het verleden te blijven verwijzen, zowel qua design als qua ideologie.

We hadden al een vermoeden, maar nu is het ook officieel: de GTI-badge gaat mee naar het elektrische tijdperk met deze ID. GTI Concept. Die is gebaseerd op een andere conceptcar, de ID.2all, en is de eerste elektrische GTI met een lengte van 4,1 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,5 m. De conceptcar behoudt ook alle typische kenmerken van de legendarische Duitse badge, en dat zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Zijn grille is in het rood onderlijnd en zijn interieur zit boordevol details in dezelfde kleur.



Tellers van de Golf 1 en head-up display voor de passagier

Volkswagen heeft ook een heleboel verrassingen verstopt aan boord van de ID. GTI Concept. Zijn digitale instrumentarium van 10,9 inch kan bijvoorbeeld dezelfde tellers als de eerste Golf GTI weergeven! Het head-up display kan dan weer gegevens projecteren voor de bestuurder én voor de passagier. Maar deze toekomstige elektrische GTI wordt nog steeds een praktische daily, met zijn 5 deuren, zijn wielbasis van 2,6 m en zijn koffervolume van 490 tot 1.330 liter.

Voorwielaandrijving, differentieel en versnellingen, maar nog niet voor direct

Traditiegetrouw blijft deze GTI een voorwielaandrijver. Volkswagen kondigt aan dat het model ook wordt uitgerust met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. En dat is niet het enige dat elektronisch wordt geregeld, want ook het vermogen, de besturing, het geluid en zelfs schakelmomenten kunnen gesimuleerd worden. Dan blijven er enkel nog zijn prestaties, zijn lancering en zijn prijs over. Zaken waar we helaas nog geen info over hebben. De ID.2 waarop deze conceptcar is gebaseerd, komt echter pas op de markt in 2025. Nog even geduld, dus.



Advertentie
Advertentie
Advertentie