Bruno Wouters

13 DEC 2012

Waar gaat dit eindigen?

Waar moet het met de gemotoriseerde tweewieler naartoe? Zowel de motor als de scooter delen hierin hetzelfde lot.

Verlies

Waar dit allemaal naartoe gaat kunnen we ons afvragen als we naar het aantal inschrijvingen kijken. Op jaarbasis gaan die momenteel met zowat 6% achteruit. Minder erg dan het begin van het jaar (toen -15%), en ook minder erg dan de 11% dat de autoindustrie moet inboeten. Dat neemt niet weg dat bij de eerste 10 constructeurs in het klassement enkel Honda (+6,5%), BMW (+7,5%), KTM (+30%) en Neco (+12%) een vooruitgang boeken. Alle andere constructeurs hebben met indrukwekkende verliezen te maken: -20% voor Piaggio, -22 voor Yamaha, -8,5 voor Sym, -15 voor Kymco en -11 voor Ducati. Enkele anderen, zoals Harley (-1,5%), Kawasaki (-2,5%) en Triumph (-1%), hebben de schade wat kunnen beperken.

Crisis

Bij het analyseren van de cijfers merken we op dat niemand aan de crisis ontsnapt, de Japanners, de Europese specialisten, moto's, scooters, dure producten, goedkope, iedereen deelt in de miserie. Mogen we een verbetering verwachten? Daar hebben we onze twijfels over. De crisis blijkt ons niet los te laten, en het zou nog een tijdje kunnen duren voor dat het geval is. De mensen hebben duidelijk andere prioriteiten om hun zuurverdiende centen aan uit te geven. Is er dan helemaal geen toekomst? De tweewieler zou van die toekomst ongetwijfeld een deel kunnen zijn, ook al is het geen mirakel oplossing, maar hij heeft naast de fiets en het openbaar vervoer zeker een plaats in ons straatbeeld.  

Oorzaak

Waar gaat het nu precies verkeerd? Onze politici hebben blijkbaar geen zin om aan het debat deel te nemen. Hebt u ooit al een officiële berichtgeving gelezen of gehoord om het gebruik van de gemotoriseerde tweewieler aan te moedigen? Wij in elk geval niet … . Maar op de radio horen dat er een ongeval is gebeurd met een motor is zo goed als dagelijkse kost. Wat met die andere ongevallen? Zijn die het vermelden niet waard? Ah, vergeten, die zijn met auto's … . Het zekerheidsaspect van de gemotoriseerde tweewieler blijft voor velen een groot probleem. Ouders wachten dan liever tot de kinderen 18 zijn zodat ze zich op vier wielen, en na een nachtje uit, gezamenlijk tegen een boom van het leven kunnen beroven … 

Aanmoediging

Met de beste intenties heeft de wetgever dan ook nog eens een reeks wetten goedgekeurd die het motorrijden nog minder aantrekkelijk maken: uitrusting, nieuwe rijbewijzen, technische controle (die wel nog enkele jaren op zich zal laten wachten, maar hij komt er ongetwijfeld), … . Welke onervaren motorrijden, of iemand die er de plezieren nog niet van kent, zou met al die obstakels nog interesse kunnen tonen voor de motor of scooter? We blijven het inwrijven dat het gevaarlijk is, dat je moet verkleed zijn als een marsmannetje om aan de snelheid van een fiets in de stad te mogen rijden, er moet ook nog een speciaal rijbewijs gehaald worden dat geld en tijd vraagt, en binnen enkele jaren moet er dan ook nog eens naar de technische controle gegaan worden. Als de huidige motorrijders er niet meer zijn (door de ouderdom, voor alle duidelijkheid), wie gaat dan nog plezier beleven aan motorrijden?

Advertentie
Advertentie
Advertentie