Wim Bervoets

22 NOV 2016

Worden onze parkeerplaatsen te klein?

We merkten al veel langer dat we ooit in de problemen zouden komen, maar een Brits onderzoek heeft het nu effectief bevestigd: auto’s worden steeds groter, en de voorziene parkeerruimte op openbare parkeerplaatsen bijgevolg te klein.

Het Britse Accident Exchange, dat gespecialiseerd is in schadegevallen, meldde dat ongeveer 30% van de claims die ze registreerden te maken had met parkeerschade. Het gaat om 675.000 gevallen per jaar of 1.859 per dag. Chauffeurs betalen voor de schade in totaal 1,4 miljoen pond (zo’n 1,6 miljoen euro). Het aantal schadeclaims is de laatste twee jaar met 35% toegenomen, aldus Accident Exchange.

Steeds groter

Volgens de Britten ligt de oorzaak voor een deel bij de toenemende populariteit van SUV’s, die in het algemeen groter zijn, en bij het grotere formaat van moderne auto’s vergeleken met vroeger. Driedeursmodellen zijn de laatste 15 jaar gemiddeld 16% groter geworden, en daar zijn de Britse parkeergarages niet op voorzien, aldus Accident Exchange.

Standaardformaat

87% van de Britse openbare parkeergarages heeft een standaardformaat voor parkeerplaatsen van 4,8 meter lang en 2,4 meter breed. Een Audi Q7 of Mercedes GLS, die beide meer dan 5 meter lang zijn, is dus al te groot voor een parkeerplaats. Maar ook gewone gezinswagens, zoals de Ford Mondeo en Opel Insignia zijn enkele centimeters te lang, aldus het Britse vakblad Autocar.

België

Ook bij ons wordt het risico op parkeerschade van een onvoorzichtige buur steeds groter. Officiële normen voor een parkeerplaats zijn er in België niet, maar een gemiddelde parkeerplaats wordt bij ons meestal geschat op 5 meter lang en 2,5 meter breed. Het gaat dus niet meer lang duren voor het ook bij ons krap begint te worden…
Advertentie
Advertentie
Advertentie