Tot nu toe was de Toyota Aygo X enkel verkrijgbaar met een niet-geëlektrificeerde benzinemotor, maar daar komt nu verandering in: de kleine Japanner krijgt een hybride aandrijving. Tegelijkertijd krijgt het model, dat in 2021 werd voorgesteld, ook een visuele update.
Ter gelegenheid van zijn midlife-update krijgt de Toyota Aygo X een volledig nieuw front. Dat omvat een nieuwe motorkap, nieuwe koplampen met een unieke lichtsignatuur en een volledig hertekende grille. Om beter aan te sluiten bij de rest van het gamma van de Japanse constructeur, verschijnt de Toyota Aygo X voortaan ook in een nieuwe GR Sport-uitvoering. Die ziet er niet alleen sportiever uit, maar rijdt ook sportiever dankzij aangepaste ophanging en stuurafstelling. Binnenin krijgt de kleine Japanner voortaan een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch, nieuwe bedieningselementen voor de airco en een elektronische handrem.




(Veel) meer vermogen, minder CO₂-uitstoot en evenveel kofferruimte
Hoewel de voorzijde aanzienlijk werd aangepast, zit de grootste verandering onder de motorkap. De Toyota Aygo X ruilt zijn klassieke driecilinder benzinemotor namelijk in voor dezelfde hybride aandrijving als zijn grotere broers, de Yaris en Yaris Cross. Die aandrijflijn zorgt voor een vermogenswinst van 32 kW (44 pk), waardoor de totale output nu 85 kW (116 pk) bedraagt! Daarmee sprint de nieuwe Toyota Aygo X in minder dan 10 seconden van 0 naar 100 km/u — maar liefst 5 seconden sneller dan voordien! En alsof dat nog niet genoeg goed nieuws is: ondanks die extra kracht behoudt de Toyota Aygo X Hybrid zijn kofferinhoud van 231 liter. Als kers op de taart is de stadswagen nu de hybride zonder stekker met de laagste CO₂-uitstoot op de markt: amper 86 g CO₂/km volgens de WLTP-normen.



Wanneer komt de nieuwe Toyota Aygo X Hybrid naar België en wat zal hij kosten?
Toyota meldt ook dat de geluidsisolatie van zijn compacte stadsauto werd verbeterd. De Japanse constructeur werkte onder meer aan de isolatie van het dashboard, de motorkap en de bodemplaat van de motor. De Aygo X Hybrid kreeg bovendien een nieuw, stiller uitlaatsysteem. Over de prijzen van de nieuwe Toyota Aygo X in België is voorlopig nog niets bekend. Maar het zou niet lang meer mogen duren! De commercialisering van de gefacelifte Japanse stadswagen — die in Europa ontworpen en gebouwd wordt — start namelijk eind 2025.