Autosalon Brussel 2018

12>21/01 2018

In 2017 werden er voor het eerst sinds jaren meer benzinewagens dan diesels verkocht. De komende jaren zullen er steeds minder zelfontbranders aan de man gebracht worden.

Francois Piette
5/01/2018 10:27:47

Nog niet zo lang geleden zwoer de Belg bij diesel. Vandaag ligt de brandstof zwaar onder vuur wegens vervuilend en ongezond. De prijs aan de pomp stijgt bovendien, en steeds meer landen willen de diesel op middellange termijn bannen. Ook op de tweedehandsmarkt geraken diesels niet meer verkocht. Wat zijn dan de alternatieven?

1. Benzine

Als je minder dan 20.000 kilometer per jaar doet, is dit de meest voor de hand liggende keuze. De nieuwe benzinemotoren zijn kleiner dan ooit, maar krijgen een turbo om meer vermogen en koppel te produceren. Op papier lijkt het verbruik redelijk, maar chauffeurs met een zware voet doen de cijfers makkelijk de hoogte in schieten. Een benzinemotor draait dan weer zachter en aangenamer dan een diesel.

2. Hybride

Toyota introduceerde deze aandrijving op de Prius. Vandaag is het Japanse merk (dat ook Lexus in zijn rangen telt) de grootste voorstander van deze aandrijving met benzine- en elektromotor. De batterij laadt zelfstandig op via kinetische energie van de auto. Rij je vooral in de stad en doe je veel kilometers, dan haal je profijt uit deze aandrijving.

3. Plug-inhybride

Dit is de hybridevorm die de meeste constructeurs gebruiken. Plug-inhybrides kunnen hun batterijen aan een stopcontact opladen. Het voordeel? Een uitgebreid elektrisch rijbereik (en dus weinig tot geen brandstofverbruik) en in sommige gevallen interessante fiscale voordelen. Het nadeel is dat je zo vaak mogelijk moet opladen om de aandrijflijn maximaal te benutten. Ook de aankoopprijs is niet niks.

4. Elektrisch

De aandrijving waar tegenwoordig het meest over gesproken wordt. Elektrische auto’s zijn nog steeds zeldzaam op onze wegen: de prijs is te hoog, de infrastructuur nog niet aangepast en het rijbereik voelt vaak te beperkt aan. Tel daar nog een lange laadtijd bij en je begrijpt waarom de elektrische auto onze wegen nog niet overspoelt. Toch zijn er heel wat voordelen: een zijdezacht rijgedrag, beperkt onderhoud en geen rechtstreekse uitstoot.

5. LPG

Deze brandstof draait al een tijdje mee en mag je niet verwarren met aardgas. LPG wordt uit aardolie gedistilleerd en wordt vaak beschouwd als zuiniger en minder duur dan benzine of diesel. LPG kan alleen worden geïnstalleerd bij benzinemotoren, die dan op LPG of benzine kunnen rijden. De brandstofkosten zijn beperkt, maar het gas kan door een gebrek aan smering de mechanische onderdelen belasten. LPG is bovendien niet zo vaak terug te vinden aan de pomp, zeker niet in het buitenland.

6. CNG

In tegenstelling tot LPG is CNG gecomprimeerd aardgas. Net als LPG wordt het in een ander reservoir dan de brandstoftank bewaard. De motor rijdt dus op benzine of op CNG. Er komen steeds meer CNG-tankstations in België, maar voorlopig zijn ze zeldzaam. De prijs aan de pomp is dan weer interessant. Bovendien is CNG minder vervuilend dan benzine of diesel.

7. Waterstof

De technologie van de toekomst werkt op een eenvoudig principe: wanneer waterstof in contact komt met zuurstof, produceert de reactie elektriciteit. Zo wordt de elektromotor van de auto aangedreven. Op die manier combineer je de voordelen van elektrische auto’s (stilte, geen versnellingsbak, geen rechtstreekse uitstoot,…) met die van een auto met verbrandingsmotor (rijbereik, voltanken in enkele minuten,…). Het waterstofnetwerk in België is helaas zo goed als onbestaande, net als de auto’s die op de brandstof rijden en de aankoopprijs van dergelijke auto’s is nog veel te hoog.



Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.