Wim Bervoets

2 JUL 2018

10 ludospaces als perfect gezinsalternatief voor een SUV

Tot tien jaar geleden was hij niet uit ons straatbeeld weg te denken: de ludospace. Hij ziet er minder stoer uit dan de SUV die zijn plaats heeft ingenomen, maar toch heeft zo’n bestelbreak heel wat argumenten om een perfect gezinsalternatief te vormen. Met binnen- en bagageruimte als sterkste troef.

1. Citroën Berlingo – vanaf € 17.400

De pionier van dit segment. De Berlingo verscheen voor het eerst in 1996 en is nu aan zijn derde generatie toe. Die is er voor het eerst in twee lengtes: de 4,40 meter lange M en 4,75 meter lange XL. Heeft met de Peugeot Rifter en Opel Combo zowat identieke tweelingbroers.

2. Dacia Dokker – vanaf € 8.990

De prijsbreker onder de ludospaces. Voor de instapprijs krijg je de instapversie met beperkte uitrusting en één schuifdeur voor de passagiers, maar tegelijk ook beproefde Renault-technologie. De afwerking haalt niet het niveau van de moderne Franse concurrenten, maar wie zijn bestelbreak als een rationele en praktische aankoop ziet, ligt daar niet van wakker.

3. Fiat Doblo – vanaf € 15.575

Deze Italiaan staat al sinds 2010 in de catalogus en wordt al een dagje ouder. Hij had tot voor kort een Duitse bondgenoot in de Opel Combo, maar die is nu overgelopen naar PSA. De Doblo is er ook met lange wielbasis: hij meet dan 4,76 meter in plaats van 4,41 meter.

4. Fiat Qubo – vanaf € 13.440

We zouden haast nog vergeten dat hij er is, maar de Qubo staat sinds 2008 ook in de Fiat-catalogus. Deze ludospace is met 3,96 meter minder lang dan de Doblo, en moet het logischerwijs dus met minder binnenruimte doen. Zijn Franse neven, de Citroën Nemo en Peugeot Bipper, zijn intussen uit de catalogus verdwenen.

5. Ford Tourneo Connect – vanaf € 19.023

Het ging begin dit jaar op het Autosalon wat onopgemerkt voorbij, maar de Connect en Courier uit Ford Tourneo-familie kregen een facelift en infotainment-update. De 4,42 meter lange Tourneo Connect biedt vijf plaatsen, kies je voor de 4,82 meter lange Grand Tourneo Connect met lange wielbasis, dan krijg je zeven zitplaatsen.

6. Ford Tourneo Courier – vanaf € 14.632

Een maatje kleiner in het Ford-gamma vinden we de Tourneo Courier. De 4,16 meter lange bestelbreak is gebaseerd op de vorige Fiesta en de B-Max. Hij houdt het op vijf zitplaatsen, maar biedt standaard wel dubbele schuifdeuren voor de achterpassagiers.

7. Opel Combo – vanaf € 16.000

De overname van Opel door PSA is op dit moment het meest zichtbaar in deze Opel Combo. Deelde hij voordien zijn basis met Fiat, dan doet hij dat nu met de Peugeot Rifter en Citroën Berlingo. Dat levert ook een Combo in twee formaten op: een van 4,40 meter en een van 4,75 meter, allebei met vijf of zeven zitplaatsen.

8. Peugeot Rifter – vanaf € 18.900

De derde telg van deze drieling is de meest avontuurlijke van de drie. Hij staat een fractie hoger op de poten dan de Citroën Berlingo en de Opel Combo en ziet er iets stoerder uit, maar ook deze Fransman doet het in twee lengtes, telkens met vijf of zeven zitplaatsen. Een kwestie van persoonlijke smaak, dus.

9. Renault Kangoo – vanaf € 14.325

Renault zag eind jaren 90 net als Citroën wel brood in de ludospace of bestelbreak, en de eerste generatie was dan ook een schot in de roos. In tegenstelling tot zijn vernieuwde Franse concurrenten bij Citroën en Peugeot is deze Kangoo al sinds 2007 op de markt. Hij wordt dus een dagje ouder, maar is nog steeds in een gewone en lange versie te krijgen.

10. Volkswagen Caddy – vanaf € 17.290

De echte ouderdomsdeken van dit lijstje is echter deze Volkswagen Caddy. Zijn fundamenten dateren nog van de vijfde generatie Golf uit 2003, maar met regelmatige updates en facelifts is zijn uitrusting modern. De Caddy Maxi heeft een langere wielbasis en verhoogt het aantal zitplaatsen van vijf naar zeven.

Advertentie
Advertentie
Advertentie