Jean-Francois Christiaens

28 SEP 2018

5 BMW’s waar je nog nooit van gehoord hebt

Het huidige BMW-gamma is zo uitgebreid dat niemand het je kwalijk neemt als je er eentje over het hoofd ziet. Maar vroeger was het niet noodzakelijk eenvoudiger. Ken je bijvoorbeeld deze modellen nog?

3200 CS

Met zulke naam verwacht je bij BMW een coupé met zescilinder. Dat klopt… niet helemaal: onder de kap van deze coupé zit een 3,2 liter grote V8. De 3200 CS is de laatste auto die gebouwd werd op het platform van de 501 en werd met 600 exemplaren een commerciële flop. Ondanks zijn vooruitstrevende lijnen die de BMW “Neue Klasse” zou beïnvloeden.

501

De eerste naoorlogse auto van het merk was deze voluptueuze berline met barokke vormen. Onder de motorkap zat eerst een zescilinder-in-lijn met fundamenten van voor de oorlog. De dure BMW vond nooit echt zijn publiek. Daar kwam pas verandering in met de V8-variant, de 502.

309

Op de 327 en 328 na waren de vooroorlogse BMW’s vooral miskend. Deze 309 was een relatief rustieke auto met 845 cc grote motor en 22 pk. Het was de laatste evolutie van een reeks die begon met de 3/15 in 1929.

Glas 3000

Omdat hij wat deed denken aan de Maserati Mexico werd deze Duitse coupé al eens “Glaserati” genoemd. BMW kwam dus niet op de proppen met dit model, maar Glas. Toen dat bedrijf midden jaren 60 in moeilijkheden geraakte, nam BMW het over en hernoemde het sommige modellen, waaronder deze 3000. Dit model is trouwens de voorloper van de huidige 6-Reeks.

600

De BMW Isetta ken je, maar deze 600 ook? Midden jaren 50 wou BMW zijn gamma uitbreiden met zuinige modellen, maar budget voor een volledig nieuw model was er niet. Het resultaat werd dit: de 600, een vierzits-Isetta met nog steeds een deur vooraan. Met een productie van amper twee jaar werd het geen succes.

Advertentie
Advertentie
Advertentie