Begin de jaren ’60 kampte het Citroën-gamma met een enorme kloof tussen de heel populaire 2PK en de vooruitstrevende ID/DS. De auto die dat gat moest vullen werd de Ami 6. Hij gebruikte een 2PK-motor, maar bood veel meer comfort en een wat… atypische stijl. In 1969 werd hij vervangen door de Ami 8, die in productie zou blijven tot 1979.
1. Ami 8 of Ami Super?
De Ami 8 kwam in 1969 op de markt met de beroemde flat-twin van 32 pk uit de 2PK. In 1973 kwam de Ami Super. Daar werd de tweecilinder vervangen door een viercilinderboxer van 53 pk. Deze Super presteerde veel beter maar is ook veel zeldzamer (en dus duurder). In beide gevallen is de motor solide. De synchro’s van de versnellingsbak zijn daarentegen wat fragieler.
2. Het roestmonster
Zoals alle auto’s uit de jaren ’70 is de Ami 8 verzot op roest, en zijn plaatstaal is bijzonder dun. Zelfs het platform is zeer roestgevoelig. Inspecteer hem dus grondig.
3. Smeren
Het onderhoud van een klassieke Citroën is een formaliteit voor een handige knutselaar, maar dat betekent niet dat je er slordig mee mag zijn. En vergeet niet dat je in een Ami 8 in tegenstelling tot bij moderne auto’s regelmatig de wieltreinen moet smeren.
4. Berline of break?
De break is praktischer, couranter in de zoekertjes en ook iets minder duur. De berline heeft daarentegen een heel exotische stijl die liefhebbers van originele dingen zal aanspreken. Het hoogste uitrustingsniveau Club is een must.
5. Vederlichte afwerking
Als budgetwagen van een halve eeuw oud blinkt de Ami 8 niet uit door zijn afwerkingskwaliteit. Controleer dus goed of alles in orde is en beweeg de accessoires met de nodige voorzichtigheid.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: