Of je nu een tweedehandswagen koopt bij een professionele verkoper (garantie inbegrepen) of bij een particulier, is het best om je een beetje voor te bereiden om sterk te staan bij de onderhandeling. Een auto kopen is niet hetzelfde als een paar schoenen, vooral als het om een tweedehandsauto gaat!

Je moet hem van alle kanten bekijken om verborgen gebreken en potentiële problemen op te sporen die later misschien moeten worden gerepareerd.

Een grondige inspectie kan helpen om oplichterij te voorkomen en tegelijkertijd onaangename verrassingen te vermijden zodra je de auto in handen hebt. Tijdens diezelfde controle kan je ook eventuele problemen identificeren waarover je met de verkoper kunt onderhandelen. Vergeet niet dat de vraagprijs bijna altijd ruimte laat voor onderhandeling. De verkoper verwacht dus enige discussie alvorens tot een akkoord te komen. Het is dus zaak om met goede argumenten op de proppen te komen!

1. De staat van het koetswerk

De ‘huid’ van je toekomstige stalen ros is het eerste dat je moet bekijken. Als de carrosserie er treurig uitziet en bedekt is met krassen, deuken of zelfs roest, is dit een van de beste manieren om te proberen de verkoopprijs te verlagen van de tweedehandsauto die je wilt.

2. De staat van de techniek

In dezelfde geest is de staat van de banden, de velgen of wieldoppen en de werking van de lichten ook een uitstekend onderhandelingsmiddel. Als de eigenaar van de auto dit heeft verwaarloosd, is de kans groot dat het onderhoud van de wagen ook niet is opgevolgd. Kijk zeker ook onder de motorkap en controleer op lekkages, roest, gescheurde slangen en leidingen en de staat van de distributieriem (indien van toepassing). Open gerust de olievuldop eens om de staat van de olie te bekijken en schijn met een zaklamp in alle donkere hoekjes. En zijn de remschijven en -blokken niet te versleten? Laat je desnoods vergezellen door iemand met kennis van techniek!

3. De staat van het interieur

Er is niets ergerlijker dan een lange rit te moeten doen in een vies en stinkend interieur. Om dit te voorkomen, controleer je best eerst de staat van de zetels. Zitten ze vol vlekken, gaten, scheuren of is de kleur afgesleten? Bij oudere auto’s moet je ook kijken of de zetels niet doorgezakt zijn en nog voldoende steun bieden. Neem ook eens een kijkje onder de tapijten om te controleren op roest en vocht. En kijk net als aan de buitenkant of alles nog werkt: de airco, de verwarming, de elektrische ramen, de boordcomputer, …

4. De onderhoudshistorie van de wagen

Nog een belangrijke factor in elke onderhandeling: de aanwezigheid (of afwezigheid) van een complete onderhoudshistorie van de wagen. Zo kan je controleren of de kilometerstand klopt of de techniek nog in goede staat is, wanneer de laatste keuring is uitgevoerd en welke opmerkingen er zijn gemaakt. Controleer ook welke herstellingen er zijn uitgevoerd, wanneer de banden het laatst zijn vervangen (kijk ook naar de productiedatum op de banden zelf), hoeveel eigenaars de wagen heeft gehad, en of alle documenten aanwezig zijn (onderhoudsboekje, inschrijvingsbewijs, keuringsbewijs, rekeningen, Car-Pass…). Hoe completer de documentatie, hoe meer je weet over de geschiedenis van de auto en eventuele problemen die nog opgelost moeten worden.

5. Heb geduld

Onthou dat geduld je belangrijkste troef is bij het onderhandelen. Kom je van in het begin te enthousiast over, dan kan de verkoper daar misbruik van maken. Laat dus eventueel weten dat je nog andere opties overweegt en dat je even tijd nodig hebt om je beslissing te maken, ook al is dat nog niet het geval! Even afstand kan helpen om goed na te kunnen denken over je beslissing. Het kan ook helpen om aan te geven dat je aarzelt, en dat een betere prijs je over de streep kan trekken. Eenmaal je een prijs bent overeengekomen, zorg je best voor een verkoopcontract en kan je afspreken hoe de betaling en ophaling zal gebeuren.

 

Nog een laatste raad: wees niet te veeleisend en maak onderscheid tussen normale slijtage, die afhangt van de leeftijd van de wagen, en een afgeleefde staat. Na aankoop kan je nog langsgaan bij een garage voor een uitgebreide inspectie om zeker te zijn van je aankoop. Zorg er in ieder geval zelf voor dat de auto goed onderhouden blijft… om er zelf nog de maximale prijs voor terug te krijgen bij verkoop!