Robin Van den Bogaert

16 JAN 2012

5 redenen om het autosalon (niet) te bezoeken

Nog niet in de Heizelpaleizen geraakt voor het 90ste autosalon? Dit zijn 5 redenen waarom je de grootste beurs van België niet (of misschien wel) mag missen.

1. Rijd eens elektrisch

Is elektrisch rijden de toekomst? Tijdens het salon krijg je de kans om het zelf te ervaren op een klein parcours. Eerst inschrijven aan de desk in paleis 7 en even later zoef je voorbij in een Renault Twizy, Opel Ampera, Volkswagen Golf blue-e-motion of Nissan Leaf, om er maar enkele te noemen. Met de 27 elektrische wagens werden afgelopen weekend elke dag ongeveer 500 testritten afgelegd in totaal. Vooral de twee Renault Twizy’s zijn populair: meer dan 420 testritten in vier dagen. Op tijd inschrijven is dus de boodschap.

Op tien minuten rijden van het salon, aan het Huis van de Toekomst in Vilvoorde, heeft Renault een eigen testcentrum ingericht. Daar kun je de elektrische Fluence en Kangoo uitproberen op een parcours van 7 km. Een shuttle brengt je gratis van het salon naar het testcentrum. Inschrijven kan vooraf via internet (aan te raden) of op de Renault-stand (paleis 5).

2. Ontdek ‘nieuwe’ merken

Het salon is de ideale gelegenheid om kennis te maken met zeldzame merken. En dan hebben we het niet alleen over de exclusieve supercars van Rolls-Royce, Maserati, Tesla of McLaren in paleis 12.

Ken je het Chinese Landwind nog (paleis 9)? Na een valse start enkele jaren geleden wagen ze opnieuw hun kans met de CV9, een monovolume genre Renault Grand Scénic maar dan met de prijs van een stadswagen (vanaf 12.995 euro). Van de eerste testrit herinneren we ons vooral het motorlawaai en de vreemde interieurindeling met vier of zes plaatsen.

Vlak naast Landwind vind je nog een bijzonder merk: Mia Electric. Deze Franse constructeur bouwt elektrische stads- en bestelwagentjes. Origineel is dat de bestuurder centraal voorin zit en dat je instapt via een schuifdeur aan de twee zijkanten.

De salonstand van Mia Electric in paleis 9 is veel groter dan eerst voorzien, omdat buurman Saab afhaakte. Ook de Belgische merken Imperia en Gillet zijn afwezig op dit salon.

3. Swipen met de e-card

Vervloekt door de liefhebbers van autobrochures, geprezen door salonbezoekers die snel moe zijn: de e-card is een van de grote nieuwigheden van dit salon en werd tot nu toe door 10.000 van de 178.900 bezoekers gebruikt. Je krijgt ze gratis aan de ingang of in één van de verdeelpunten tussen de verschillende paleizen. Nadat je de e-card gekoppeld hebt aan je Facebook-account of e-mailadres kun je ermee aan de slag.

Met de e-card kun je een pdf-brochure van een bepaald model opvragen, een foto laten nemen van jezelf met op de achtergrond een auto of deelnemen aan een wedstrijd. Op de stands van de meeste constructeurs staan zogeheten e-card-zenders. Door met de kaart naar deze zender te zwaaien (te “swipen”) wordt informatie automatisch naar je inbox op de salonwebsite verstuurd.

De informatie downloaden is een ander paar mouwen. Je moet surfen naar www.autosalon.be/e-card en de code invullen die op de kaart staat.

Daarna vul je een ongebruiksvriendelijk en te lang formulier in. Je ziet niet meteen welke velden je verplicht moet invullen (bij de eerste stap alles, daarna kun je enkele stappen overslaan tot de laatste twee schermen). Wij mochten bovendien helemaal aan het einde van nul herbeginnen omdat “de verjaardag” (sic) niet klopte (tip: vul de datum niet zelf in, gebruik de onhandige widget). Wees je er ook van bewust dat jouw persoonlijke gegevens gebruikt kunnen worden om reclame te versturen.

Zodra de vragenlijst achter de rug is, krijg je toegang tot jouw persoonlijke inbox met alle informatie die je op het salon verzameld hebt (foto’s, filmpjes, …). Niet zo mooi als een echte brochure, maar zo kom je ’s avonds minder vermoeid thuis van het salon.

Gooi de e-card trouwens niet meteen weg, ze kan nog van pas komen op andere evenementen die dezelfde technologie van de firma Getyoo gebruiken. Het systeem is een leuk en veelbelovend gadget (de autosalons van Parijs en Amsterdam tonen interesse), maar staat nog niet helemaal op punt. Zo laat de informatie op de stands zelf te wensen over, is de code niet voor alle gebruikers even goed leesbaar en mag de registratie op de website wel wat vlotter.

4. Vind het antwoord op jouw vraag

De aan- en verkoop, het onderhoud, de waarborg en de fiscaliteit van de auto zijn soms moeilijk te doorgronden. De nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens en de geregionaliseerde inschrijvingstaks (BIV) maakt het er niet gemakkelijker op.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan kun je terecht op de stand van Federauto in de patio. Een team van (zeer bekwame) advocaten beantwoordt jouw vragen over de aankoop van een nieuwe of tweedehands wagen, het verkeersreglement, de autoverzekering, enzovoort. Elke dag vanaf 14 uur tot sluitingstijd kun je er gratis een advocaat raadplegen. Een geslaagd initiatief dat consumenten echt vooruit helpt.

5. Kopen of kijken

Het salon van Brussel is een koopsalon. Het verdwijnen van de federale ecopremies voor CO2-vriendelijke wagens verandert daar niets aan. Tijdens het vorige “grote” autosalon in 2010 had maar liefst 41 procent van de bezoekers de intentie om een wagen te kopen. De importeurs counteren de afschaffing van de premies met hun eigen acties: tot 4.000 euro recyclagepremie bij Peugeot, tevreden of geld terug bij SsangYong, 5 jaar gratis onderhoud bij Toyota, enzovoort. Je kunt zeker interessante koopjes doen, maar dat kan net zo goed bij de dealers als op het salon.

Wat je zeker niet mag missen? De nieuwe Porsche 911, de BMW 3-Serie, de Fiat Panda, de Volkswagen up! en Beetle, de Audi A1 Sportback, de Hyundai i30, de Citroën DS5, de Mazda CX-5, de Mercedes B-Klasse, de Subaru BRZ Concept en noem maar op. Kortom, genoeg redenen om nog tot en met 22 januari even binnen te springen op de Heizel.

Advertentie
Advertentie
Advertentie