Alpine is het sportieve merk van de constructeur Renault. Een naam die in 2017 herrees en waar de Franse constructeur maximaal mee wil uitpakken de komende jaren. Dit jaar mikt Alpine op 4.200 verkopen, terwijl in 2022 alle records werden verbroken met barstensvolle orderboeken en een 33% hogere verkoop dan in 2021. Een mooie prestatie, maar er zou meer zitten in deze nicheconstructeur. Renault wil zijn dochtermerk internationaal aanzien geven en tegelijkertijd de verkoop stimuleren.
Er worden verschillende modellen gelanceerd de komende jaren, waaronder de Alpine A290 (in het B-segment met de CMFB-EV-basis van de Renault 5) en vervolgens een GT-crossover in het C-segment in 2025. Daarna komt in 2026 de nieuwe A110, dat het eerste model wordt op het volledig nieuwe APP-platform (Alpine Performance Platform). Dat platform zal ook dienen als basis voor een cabrioversie van de A110 en voor de A310, een sportieve coupé die plaats biedt aan vier personen. Twee andere modellen in het D- en E-segment zitten ook in de pijplijn.
Tenslotte gaat Alpine niet enkel een volledig gamma ontwikkelen, het wilt ook zijn dealernetwerk uitbreiden en profiteren van zijn aanwezigheid in de Formule 1 om zijn bekendheid op te bouwen. Een noodzakelijke stap, aangezien de jongere generatie de hoogdagen van Alpine in de jaren 1960 en 1970 niet heeft meegemaakt.