Pierre-Benoit Sepulchre

2 JUN 2020

Aston Martin bouwt de DB5 uit Goldfinger opnieuw

In één exemplaar kruipen liefst 4.500 werkuren.

Heel wat auto’s zijn ondertussen al filmsterren geworden, zoals de Ford Mustang uit Bullitt, de Citroën DS uit Fantômas of de Volkswagen Beetle van Herbie. Eén auto heeft ook een echte legendarische status verworven, en dat is de Aston Martin DB5 van James Bond, meer specifiek het exemplaar dat te zien is in de film Goldfinger.

De Britse coupé is zo iconisch geworden dat zijn constructeur heeft beslist om de productie opnieuw op te starten in een kleine reeks. In het kader van zijn programma Continuation zal Aston Martin na de DB4 ook van de deze heel bijzondere DB5 25 stuks maken in de komende maanden.

Detailwerk

In elk exemplaar dat in Newport Pagnell buiten rolt kruipen liefst 4.500 werkuren. En omdat slechts één auto per keer wordt gemaakt, zal het hele programma… 12 jaar in beslag nemen.

Concreet wordt de DB5 geassembleerd volgens dezelfde technieken als destijds, maar met modern ingenieurswerk. Aston Martin moest alle mechanische onderdelen opnieuw in productie nemen, net zoals alle stukken die nodig zijn om de rest van de auto te assembleren. Om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de film Goldfinger heeft de constructeur ook de gadgets nagebouwd uit de 007-filmreeks om ze een plaats te geven in deze nieuwe productie van de DB5. In het pakket zitten machinegeweren in de neus, een kantelende nummerplaat, een systeem om olie op de weg te spuiten en een kogelvrij scherm dat achter de achterruit omhoog veert.

Uiteraard zullen de meeste van die zaken nep zijn of op zijn minst gesimuleerd, om voor de hand liggende veiligheidsredenen. Voor de rest zullen alle 25 exemplaren echter nagenoeg gelijk zijn aan het origineel. De toekomstige eigenaars moeten ook weten dat hun auto niet ‘road legal’ is. Ermee gaan paraderen op de openbare weg is dus uitgesloten. Aston Martin heeft trouwens nog geen prijskaartje geplakt op de uitzonderlijke DB5.
Advertentie
Advertentie
Advertentie