François Piette

4 MRT 2013

Audi A3 Sportback g‑tron: gas geven

Op het salon van Genève presenteert Audi een A3 omgebouwd voor aardgas, CNG (compressed natural gas) voor de kenners. De CO2-uitstoot is minimaal en deze auto gaat eind dit jaar in productie.

Spitstechnologie

Zoals gewoonlijk bij Audi is de technologie geavanceerd. Zo liggen onder de koffervloer twee aardgastanks die elk 7 kg CNG bevatten onder een maximale druk van 200 bar. De tanks zijn erg licht en bestand tegen een zeer zware impact. De druk wordt elektronisch geregeld, in verhouding tot het toerental en de stand van het gaspedaal.

Autonomie van een TDI

Audi kondigt een autonomie aan van 400 km in de CNG-modus. Zodra de reserves uitgeput zijn, wordt benzine geïnjecteerd in de cilinders. De brandstoftank zorgt dan voor een bijkomende autonomie van 900 km. Reken maar uit: dat zijn 1.300 kilometers in totaal.

TSI

De motor is een oude bekende: de 1.4 TDI met 110 pk en 200 Nm koppel. Hij onderging wel enkele aanpassingen om geschikt te zijn voor zijn nieuwe brandstof: cilinderkop, injectiesysteem, turbo en katalysator wijzigden. De prestaties zijn behoorlijk: 190 km/u en 0 tot 100 km/u in 11 seconden.

30 g CO2/km

Op het vlak van CO2-uitstoot overtuigt deze A3 absoluut: minder dan 95 g CO2/km of 3,5 kg CNG per 100 km. Als je de totale keten in rekening brengt (well to wheel) met als bron synthetisch methaan en windmolens, dan komt de totale CO2-emissie uit op minder dan 30 g/km. Een zeer mooi resultaat.

Advertentie
Advertentie
Advertentie