François Piette

28 FEB 2009

Doek erover?

Audi is één van de weinig constructeurs die niet gezwicht is voor trend van de wegklappende harde daken. Zo behouden zij een pure lijn … en koffervolume. Maar dat zijn niet de enige voordelen van deze afwijkende zienswijze.

Blijkbaar zijn ze er niet voor te vinden in Ingolstadt. Geen “coupé-cabriolet” in het gamma en dus ontsnapt ook de nieuwe A5 Cabrio niet aan deze regel. En is hij van een goeie oude kap in stof voorzien. Nu is een zachte kap met verscheidene lagen behoorlijk geluidgedempt maar een harde kap scoort toch nog net iets beter en vandalisme is natuurlijk nooit ver weg. Toch heeft een stoffen kap ook veel voordelen. Beginnen we al maar met de lijn. Opgevouwen neemt de kap immers veel minder plaats in als een plaatstalen exemplaar. Een “rugzak” om het hele plaatwerk in kwijt te geraken heb je dus niet nodig. Bovendien hou je een veel ruimere koffer over en kan je dus voorzien van ruime bagage en de haren in de wind rustig op weekend. Maar er is nog een niet te verwaarlozen voordeel: een stoffen dak is veel lichter als zijn harde collega. En dat weerspiegelt zich in het weggedrag want een hoog gestouwd dak … verhoogt het zwaartepunt.

Tot 50 km/u

De buitenzijde van de kap wordt in vier verschillende kleuren afgewerkt terwijl je voor de binnenzijde uit drie tinten mag kiezen. Het soepele dak is uit drie lagen samengesteld waarbij de middenlaag gemoltoneerd is. Als je hogere eisen aan de akoestiek stelt kan je in optie het middenmembraam door een mousse van 15 mm dikte laten vervangen. In beide gevallen wordt de kap door een hydraulische pomp met vier zuigers bediend. De bediening vind je niet alleen op de centrale tunnel maar ook via een speciale functie van de optionele Keyless Entry kan je de kap openvouwen. Openen neemt slechts 15 seconden in beslag terwijl je voor het sluiten twee seconden extra moet tellen. En dat openen en sluiten kan zelfs al rijdend gebeuren. Tot vijftig kilometer per uur garandeert Audi dat de kap aan de winddruk kan weerstaan. Kwestie van niet aan de kant te moeten staan wanneer een zonnestraaltje de lucht komt verblijden.

Bagage inbegrepen

De kap plooit netjes en erg compact samen onder een stijve afdekking. Die neemt slechts 60 liter in waardoor de kofferruimte toch nog 320 liter bedraagt, een record in de klasse. Bovendien klapt die nis volledig samen als de kap dichtgeklapt blijft en dan heb je zelfs 380 liter bagageruimte ter beschikking. Als kers op de taart is het windschermpje serie en werd bij het ontwerp een plaatsje in het reservewiel voorzien. Nog wat plaats gewonnen dus. Bovendien kan de achterbank neergeklapt worden en als je met z’n tweetjes op reis gaat heb dus je een laadvalk van 1,76 meter en een volume van 750 liter ter beschikking.

Extra kilo’s

Net als elke zichzelf respecterende cabrio kreeg ook de A5 de nodige versterkingen om de stijfheid van de koets te garanderen. De onderzijde van het chassis, het kader van de voorruit en de achterzijde werden versterkt. Tussen het interieur en de kofferruimte bevindt zich de veiligheidsbeugel. In het geval van een koprol wordt deze beugel door een erg sterke veer omhoog geschoten en zet hij zich vast achter de hoofdsteunen van de achterbank. Als die voorzieningen hebben natuurlijk gevolgen voor het totaalgewicht. Leeg weegt de A5 Cabrio 1,8 ton en het is dus logisch dat hij niet hetzelfde dynamisme als de coupé kan voorleggen.

Koud en warm

Met de kap open ben je blij dat je nu ook bij Audi van een hoofd/nekverwarming kan genieten. Het systeem werd geïnspireerd op hetgeen we eerder al bij Mercedes zagen en ook de nieuwe Peugeot 308 CC krijgt een dergelijk systeem. De zetels zijn verwarmd en via enkele leidingen stuwt een kleine ventilator lucht naar hoofd en nek. Als het koud is tenminste. Want als het warmer wordt en de zon op de stoelen brandt blijven de stoelen koel. Het leder ondergaat een speciale behandeling waardoor de infraroodstralen teruggekaatst worden en volgens Audi daalt daardoor de temperatuur van het stoeloppervlak met 20°C !

Start&Stop

Onder de motorkap verandert er weinig. De motoren zijn identiek aan die van de coupé maar de 2-liters (benzine en diesel) krijgen in combinatie met de manuele 6-bak er een Start&Stop-systeem bij. Hierdoor daalt het verbruik met 0,2 liter en in C02-termen betekent dat 5gr/km minder uitstoot. Bovendien is de nieuwe A5 Cabrio met een energierecuperatie-systeem uitgerust waardoor de alternator kleiner wordt.
Wat je voor de 2.0 TDI veil moet hebben is nog niet bepaald, maar voor 44.375 € staat de 2.7 TDI in jouw garage.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie