all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/7

Audi test zijn concept van de “oplaadlounge”

Net zoals Tesla met zijn Superchargers, heeft Audi beslist om zijn eigen snellaadnetwerk uit te bouwen. Het idee is om een premium laadervaring te bieden dankzij een lounge. Een VIP-ervaring die Audi ook wil ‘aanbieden’ aan de concurrentie...

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

21 December 2021

Advertentie

Het afgelopen zomer aangekondigde “Charging Hub”-project van Audi begint vorm te krijgen. Na de virtuele voorstelling van het concept, is nu de eerste concrete uitvoering ervan te ontdekken. Dit eerste proefproject bevindt zich in het Duitse Nürnberg, en wordt op 23 december voor klanten geopend. Zij zullen tijdens het laden kunnen genieten van een VIP-ervaring dankzij de ontspanningsruimte van 200 m² vlak naast de oplaadzone.


Klanten zullen er kunnen werken, ontspannen en/of gebruikmaken van tal van extra diensten zoals maaltijdbezorging, het lenen van een elektrische scooter, een testrit met een Audi RS e-tron GT, enz... En niet te vergeten: ze kunnen het laadniveau van hun auto te volgen op een gigantisch 98-inch scherm.

"Eenvoudig" te installeren...

In dit proefproject zijn zes oplaadpunten met een vermogen tot 320 kW gepland. Het systeem is ontworpen om tot 80 voertuigen per dag op te laden zonder dat daarvoor een speciale elektrische aansluiting op het net nodig is. Een aansluiting van 200 kW op het laagspanningsnet is volgens Audi voldoende, dankzij het gebruik van stevig bemeten hergebruikte bufferbatterij (2,45 MWh) en zonnepanelen die tot 30 kW aan groene stroom leveren. Een technische oplossing die het mogelijk maakt dit type hub zelfs in stadscentra te installeren zonder daarvoor al te zware voorbereidende werken te moeten doen.

... en snel!

Daarnaast kondigt Audi aan dat zijn Charging Hub-concept zeer snel kan worden geïnstalleerd. Het is gebouwd rond geprefabriceerde containers en kan in "slechts enkele dagen" geassembleerd worden.

0,31 € / kWh

Weet tenslotte dat Audi zijn Charging Hub niet enkel voor zijn eigen klanten zal voorbehoudt. Eigenaars van auto's van concurrenten mogen er ook gebruik van maken. Tegen welke prijs? Audi laat weten dat klanten met een e-tron Charging Service-abonnement hun auto voor 0,31 euro/kWh kunnen opladen.


Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie