Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren!
Mijn naam is Hans van VROOM.be. Ik ben zelf een autoliefhebber, gepassioneerd door mobiliteit in het algemeen, en in deze aflevering praat ik met Karl Schuybroek, Communications Director Renault Benelux. Klik hier om de podcast te beluisteren of lees het volledige interview met Karl hieronder. We praten onder meer over corona, elektrificatie bij Renault, nieuwigheden voor 2021, Alpine en Formule 1.
Welkom Karl! Kan je jezelf even kort voorstellen?
Gaan de zaken anders door dan anders nu het Autosalon niet fysiek kan plaatsvinden?
Karl Schuybroek: Wel, ik denk dat ik niet heel origineel ga zijn door te zeggen dat wij de digitale weg zijn ingeslagen, maar heel breed ook: eerst en vooral naar onze particuliere klanten, maar ook naar onze B2B-klanten. Voor onze particuliere klanten hebben we – nu, op het moment dat het Autosalon normaal gezien zou openen – een virtuele showroom geopend. Dit is een virtueel salon waar klanten nog meer dan vroeger nieuwigheden kunnen ontdekken. Iedereen kent de klassieke autosites waarop je configurators hebt, maar hier gaan we nog een stap verder. Zo kan je ook in de wagen gaan, beslissen welke delen van de auto je verder wil bezoeken, in contact treden met een verkoopadviseur, offertes aanvragen…
We hebben daarbij vooral gefocust op onze nieuwigheden, met name het geëlektrificeerde gamma met onze hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s. We geven er ook een kijkje in een concept car die we normaal op het Autosalon van Brussel zouden tonen: onze Renault MEGANE eVISION, de voorloper van een volledig elektrische auto die we op het einde van dit jaar gaan voorstellen. We hebben ook hetzelfde gedaan voor Dacia.
“B2B is voor een merk als Renault erg belangrijk. Bijna de helft van onze verkopen doen we aan professionele klanten.”
Voor onze B2B-klanten lanceren we twee keer per dag een digitale uitzending – onze “E-TECH studio” – waar we diezelfde nieuwigheden in de kijker zetten. Dit zowel voor Dacia als voor Renault. Alles wat er op elektrisch en hybride-vlak aankomt, daar zoomen we op in. We sluiten die workshop ook af met enkele tips over hoe een bedrijf sneller en makkelijker met onze hulp z’n wagenpark kan elektrificeren. B2B is voor een merk als Renault erg belangrijk. Bijna de helft van onze verkopen doen we aan professionele klanten. Ook die zijn in een evolutie, waar we zien dat diesel toch wel stilaan marktaandeel verliest en men overschakelt op elektrificatie: hybride, plug-in of elektrisch. We willen hen daar dan ook maximaal in begeleiden.
Jullie zijn een soort van pionier geweest in de puur elektrische modellen. Nu zien we ook meer hybrides. Hoe zien jullie dit voor de toekomst? Zal dit nog lang een combinatie van de twee zijn of gaan we toch naar een puur elektrische wereld?
Karl Schuybroek: De toekomst zal een mozaïek zijn van oplossingen. Puur elektrisch zal het niet worden. Vandaar dat we vanaf dit jaar ook massaal de plug-in hybride invoeren. Zoals je al zei is Renault een pionier op elektrisch gebied. We hebben ondertussen wereldwijd 350.000 elektrische auto’s verkocht. Renault was nummer één in Europa, wat weinig mensen weten. De Renault ZOE was de best verkochte elektrische auto in Europa. Dus die pioniersrol gaan we echt wel verder uit blijven bouwen en we gaan ook nog extra elektrische auto’s toevoegen aan het gamma. We hebben nu ook onlangs van de TWINGO een elektrische versie gelanceerd.
“Renault is een pionier op elektrisch gebied. We hebben ondertussen wereldwijd 350.000 elektrische auto’s verkocht. Renault was nummer één in Europa, wat weinig mensen weten. De Renault ZOE was de best verkochte elektrische auto in Europa.”
Zoals ik ook daarstraks al zei: die MEGANE eVISION is een voorloper van een serie-model dat we dit jaar gaan presenteren. Een auto die in het C-segment komt – 100% elektrisch – met een autonomie van zo’n 400 km. Dat wordt toch al interessant. Daarnaast gaan we het hybride en plug-in hybride-gamma ook sterk uitbouwen. Momenteel is dat op Clio CAPTUR en MEGANE. Daar komen nog 3 versies bij, waaronder trouwens ook een nieuw model dat we in wereldpremière op het salon van Brussel zouden hebben voorgesteld: de Renault ARKANA. Dat is een SUV coupé die zowel met een thermische motor als in een hybride versie op de markt zal komen vanaf juni.
Grote plannen! Is er een manier waarop we die wagens nu al kunnen bewonderen nu het Autosalon niet kan doorgaan?
Karl Schuybroek: Dat kan, maar alles is jammer genoeg online natuurlijk. Met die virtuele showroom proberen we dat toch enigszins op te vangen. We hebben die nieuwigheden – ook al staan ze nog niet in de showrooms – toch ook al op ons digitale platform gezet. Mensen kunnen ze dus zo wel zien, vooral voor de ARKANA is dat toch wel interessant denken we.
Hetzelfde voor Dacia, waar we de Dacia Spring hebben. De Dacia Spring wordt dé goedkoopste elektrische auto die dit jaar op de markt komt. Een kleine stadswagen die toch een autonomie biedt van 225 km op de nieuwe WLTP-cyclus. Voor dat type wagen is dat toch een vrij grote prestatie, omdat we vooral op een stadspubliek mikken. Als je weet hoeveel kilometer de gemiddelde Belg aflegt per dag dan is dat ruimschoots voldoende.
“De Dacia Spring wordt dé goedkoopste elektrische auto die dit jaar op de markt komt. Een kleine stadswagen die toch een autonomie biedt van 225 km op de nieuwe WLTP-cyclus.”
ZOE is nog altijd een groot succes. Dat hebben jullie toch anders ingezet dan de meeste andere merken. De meeste merken zijn begonnen met een vrij dure elektrische auto – denk aan een e-tron of Tesla - om dan naar beneden te komen. Jullie zijn eigenlijk meer bottom-up gegaan?
Karl Schuybroek: Inderdaad. Renault en Dacia blijven natuurlijk mainstream-merken, dus wij willen ons richten tot een zo groot mogelijk publiek. Om dat te doen, moet je ook producten hebben die toegankelijk zijn qua prijzen. Vandaar ook dat wij in het begin – toen we de elektrische auto op de markt hebben gezet – een speciaal aanbod hadden waarbij klanten de batterij niet moesten kopen maar konden huren.
Enerzijds drukte dat de prijs. Anderzijds gaf dat ook veel zekerheid en geruststelling aan klanten die voor elektrisch rijden gingen, want het was toch een nieuwe technologie. Door die batterij te verhuren was het ook zo dat er een 100% levenslange garantie was op die batterij, waardoor het risico niet bij de klant lag maar bij de constructeur. Daar gaan we stilaan mee stoppen omdat er meer en meer vertrouwen komt in die technologie en omdat mensen er ook minder om vragen. Het vertrouwen wordt dus alsmaar groter, net als de autonomie. Vanaf nu wordt de auto dan ook verkocht mét de batterij inbegrepen.
“Met de Renault TWINGO en de Dacia Spring willen we de elektrische auto écht democratiseren.”
De elektrische TWINGO is een kleine auto, zéker budgetvriendelijk. De Dacia Sping ook. Dat is ook bewust volgens dezelfde filosofie?
Karl Schuybroek: Klopt. Zowel met de TWINGO als met de Spring mikken we op een stadspubliek. TWINGO is daarbij de super city car, niet alleen vanwege zijn elektrische vermogen maar ook door z’n wendbaarheid, onder andere. Qua prijs zijn deze heel goed gepositioneerd. Voor de Spring kan ik daar nog niets over zeggen want de wagen komt op de markt in september, maar vanaf april gaan we wel al over Dacia Spring communiceren en zal het mogelijk zijn om deze op voorhand te reserveren. TWINGO is qua prijs ook heel gunstig en zit onder de € 20.000, wat momenteel de goedkoopste elektrische auto op de markt is, batterij inbegrepen. De Spring zal nog goedkoper zijn dan de TWINGO. Met de Renault TWINGO en de Dacia Spring willen we de elektrische auto écht democratiseren.
Ik ben zelf ook een motorsportfanaat… De MEGANE eVISION, mogen we daar ook een RS versie van verwachten?
Karl Schuybroek: Ik zou graag “ja” zeggen, maar ik weet het eigenlijk niet. Sport blijft een belangrijk gegeven binnen ons merk. Vorige week hebben we een nieuwe strategie aangekondigd waarin we onze merken nog sterker kunnen en willen aflijnen qua identiteit. Daar hebben we dan nu ook ons derde merk, “Alpine”. Alpine wordt het ultieme sportmerk binnen de groep. Met dat merk gaan we ook de Formule 1 instappen. Het “Renault Formule 1 Team” wordt nu het “Alpine Formule 1 Team”.
We willen Alpine als merk echt verder gaan ontwikkelen en tussen dit en een aantal jaren komen er ook drie nieuwe modellen, die trouwens ook allemaal – en dat is toch wel een verrassing – 100% elektrisch zullen zijn. Naast de A110 die we vandaag hebben en die hét icoonmodel is van het merk – de zogenaamde berlinette – gaan we 3 modellen op de markt brengen. Een kleine compacte elektrische auto in het B-segment, maar altijd met een sportieve connotatie. Dan een crossover in het C-segment en dan ook nog een ultrasportieve elektrische auto die we samen met Lotus gaan ontwikkelen.
En dat mogen we dit jaar nog verwachten?
Karl Schuybroek: Neen. Dit jaar is een beetje vroeg. De exacte planning daarvan is nog niet bekend, maar tussen dit en twee jaar zou Alpine toch wel voor een aantal verrassingen kunnen zorgen.
Je zei het al: Alpine wordt nu de merknaam van Renault Sport in Formule 1. Die naamsverandering is bewust gekozen om de drie verschillende merken een eigen identiteit te geven. Waarom is het zo belangrijk om in die Formule 1 aanwezig te zijn?
Karl Schuybroek: Dat is misschien niet zo algemeen geweten, maar Formule 1 is na voetbal één van de meest populaire sporten, zoniet dé tweede populairste sport als we enkel naar de televisiecijfers kijken. Eigenlijk is dat een wereldkampioenschap dat héél het jaar – en élk jaar opnieuw – terugkomt. Voetbal is om de 4 jaar, de Olympische spelen zijn om de 4 jaar… maar in de Formule 1 vindt er élk jaar een wereldkampioenschap plaats. Als we zeggen wereldkampioenschap, dan zeggen we ook maximale visibiliteit. De Formule 1… dat gaat van Australië tot Amerika. Over heel de wereld komt het Formule 1-circus langs. Om de naamsbekendheid te bevorderen is dat natuurlijk een heel grote, belangrijke en efficiënte marketingtool.
We willen de Formule 1 gebruiken om Alpine grote naamsbekendheid te geven. Alpine was vooral in een vorig tijdperk – de eerste generatie van Alpines – een Frans en misschien Europees merk. In België is Alpine vrij bekend en populair, maar dat is niet overal zo. Het is altijd een heel klein en bescheiden merk gebleven qua volume. Het was natuurlijk ook een nichemerk met sportauto’s. Dankzij de Formule 1 willen we de naamsbekendheid vergroten, wereldwijd, maar we beginnen natuurlijk wel met Europa. Daar liggen de roots van het merk en is er nog heel veel werk aan de winkel.
Zeker de moeite qua merk. Ik denk dat het altijd in de schaduw is gebleven van de grotere sportmerken, zeker onterecht.
Karl Schuybroek: Het is ook een tiental jaren van het toneel verdwenen. We hebben het in 2010 terug tot leven gebracht. Sindsdien werken we eraan om die naamsbekendheid alleen maar te vergroten.
Ik kijk even naar de klok. Het is stilaan tijd om af te ronden, maar voor we dat doen hebben we onze ronde met snelle vragen, waarbij je telkens moet kiezen uit twee opties. Als je er klaar voor bent, dan vliegen we erin.
Fiets of step?
Karl Schuybroek: Step.
Uit eten of uithalen?
Karl Schuybroek: Uit eten.
Tweezitter of SUV?
Karl Schuybroek: SUV.
Formule 1 of Formule E?
Karl Schuybroek: Formule 1 natuurlijk.
Manueel of automaat?
Karl Schuybroek: Automaat.
Francorchamps of Nürburgring?
Karl Schuybroek: Francorchamps.
Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?
Karl Schuybroek: Ik doe ze beide, en ik ga voor de Ring van Brussel.
Met de auto door de binnenstad of autovrij centrum?
Karl Schuybroek: Autovrij beperkt centrum.
En dan nog een specifieke vraag voor jullie: de R5 Turbo of de Clio V6?
Karl Schuybroek: De R5 Turbo vooral omdat de R5 – of toch een interpretatie daarvan – in de komende jaren terug op de markt zal komen.
Ook weer iets om naar uit te kijken! Héél erg bedankt Karl om deel te nemen aan onze VROOM.be podcast en hopelijk tot binnenkort!
Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!