of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Exclusieve test: Jaecoo 8, luxe 7-zits SUV voor minder geld?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/14

Jaecoo 8 (2026): exclusieve test en prijs van de 7-zits SUV

Exclusieve test: Jaecoo 8, luxe 7-zits SUV voor minder geld?

Jaecoo maakt zich op voor de lancering van zijn tweede model: de Jaecoo 8, een grote en plug-inhybride 7-zits SUV als rivaal voor de Skoda Kodiaq. Is hij klaar om gezinnen te verleiden vanaf 2026?

Geschreven door Yeelen Möller

12 November 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

We vermeldden het eerder al in onze test van de Omoda 5 hybride, maar het duo Omoda-Jaecoo gaat zijn gamma serieus uitbreiden de komende tijd. Momenteel zijn er drie modellen: Omoda 5, Jaecoo 7 en Omoda 9. Daar komen in 2026 nog de Omoda 5 hybride, Jaecoo 5, Omoda 7 en de Jaecoo 8 bij. Die laatste is een grote gezins-SUV in het segment van de Skoda Kodiaq, Volkswagen Tayron, Hyundai Santa Fe en Peugeot 5008. Om zich te onderscheiden, benadrukt de Jaecoo 8 zijn terreincapaciteiten en de “First Class”-ervaring aan boord. Of we dat kunnen bevestigen?

Design

Jaecoo is puur voor de exportmarkten

De Jaecoo 8 maakte zijn globale debuut al in 2023 en wordt in China verkocht als de Chery Tiggo 9. In eigen land bestaat Jaecoo namelijk niet: het is een merk speciaal bedacht voor de export. Wat ook verklaart waarom hij wat minder stoer en 4x4-achtig oogt dan de Jaecoo 7, want beide modellen zijn oorspronkelijk afkomstig van andere productlijnen. 

De gelijkenis die wel overblijft, is de ‘watervalgrille’ met verticale spijlen. Maar verder is de Jaecoo 8 wat eleganter gelijnd dan de hoekigere 7 (en toekomstige 5). Hij strekt zich uit over een lengte van 4,82 m, een breedte van 1,93 m en een hoogte van 1,699 m. De wielbasis is 2,82 m lang. Dat maakt de J8 ongeveer 6 cm langer dan de Skoda Kodiaq, om dat in de context te plaatsen.

Inspiratie elders gehaald, maar het ziet er chic uit

Het interieur van de Jaecoo 8 is, zoals wel vaker bij Chinese auto’s, nogal generisch. Niet lelijk, maar ook zonder echt een eigen identiteit te hebben (de interieurs van Omoda-Jaecoo verschillen ook sterk afhankelijk van het model…). Het stuurwiel doet ons denken aan Land Rover, het dashboard heeft dan weer wat Mercedes-trekjes. Maar Jaecoo is er wel in geslaagd een luxegevoel te doen uitstralen, zeker vergeleken met de sombere interieurs van sommige volumemerken. Alles wat je moet aanraken is zacht, op het (nep)hout na. Tijdens onze eerste kennismaking stonden er modellen met een zwart en een cognackleurig interieur, maar het valt nog te bezien welke uitvoeringen er naar België zullen komen.

Jaguar SUV J8 op een bergweg bij schemering, schilderachtig landschap op de achtergrond. Moderne elektrische SUV J8 met panoramisch dak en elegante aerodynamische vormgeving. Grijze JAECOO 7 SUV buiten met blauwe verkeerskegels.
Advertentie

Gebruiksgemak

5+2 zitplaatsen

Met zijn lengte van 4,82 meter biedt de Jaecoo 8 plaats aan maximaal 7 personen. In de Aziatische markten zijn er ook een 5-zitter en een 6-zitter verkrijgbaar, dus het zal opnieuw te zien zijn wat wij opgestuurd krijgen. Maar het is in ieder geval eerder een “5+2” dan een volwaardige 7-zitter. De twee zitjes in de koffer zijn moeilijk bereikbaar en er is veel te weinig hoofdruimte om er comfortabel als volwassene te kunnen zitten. Het is dus eerder een noodoplossing, wat niet ongebruikelijk is in dit segment, maar in de Kodiaq, Santa Fe en 5008 zit je ruimer. De tweede zitrij is in twee delen instelbaar en biedt gelukkig wel veel been- en hoofdruimte, met een aangenaam zachte hoofdsteun als bonus.

Meer luxesnufjes dan bij de concurrentie

De koffer van de Jaecoo 8 is wel nog bruikbaar, ook met alle zetels overeind: 200 liter in 7-zitsconfiguratie, 738 liter als 5-zitter en tot 2.021 liter met alle achterzetels neergeklapt. Zeker genoeg om een paar IKEA-kasten in te vervoeren. En de Jaecoo 8 verwent zijn voorste passagiers gelukkig meer dan die helemaal achterin. Vooraan krijg je een “Queen Seat”, een passagierszetel die je kan platleggen met een extra kussen voor je benen, ideaal voor dutjes onderweg. De eerste twee zitrijen zijn trouwens voorzien van zetelverwarming en -ventilatie, met vooraan ook nog eens een massagefunctie.

Hightech, maar niet altijd even ergonomisch

En daar houdt het niet op qua technologie. De twee 12,3-inch displays op het dashboard zijn tegenwoordig redelijk normaal. Maar de Jaecoo 8 gaat nog iets verder dan de meeste concurrenten met een Sony-audiosysteem met 14 luidsprekers (inclusief in de hoofdsteunen vooraan!), een dubbele draadloze 50 W-lader voor smartphones, een head-up display en autonoom parkeren. Ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn van de partij. We hebben het infotainment niet uitvoerig kunnen testen, maar voor een groot deel van de functies moet je in complexe menu’s graven. Al zijn er wel enkele knoppen op de middenconsole voor de rijmodus, het volume, de ontwaseming en de zetelverwarming. Dat is toch al iets…

Moderne auto-interieur met digitaal dashboard en beige lederen stoelen. Luxe auto-interieur met beige lederen stoelen en ontspannen passagier die naar buiten kijkt. Luxe interieur met beige lederen stoelen en panoramisch dak van een moderne SUV. Luxe interieur van een auto met beige lederen stoelen en sfeervolle LED-verlichting.
Advertentie

Rijervaring

Super Hybrid System van de Omoda 9

In Azië en Australië is de Jaecoo 8 ook leverbaar met een 2 liter-turbobenzine, maar wij zouden in principe enkel de plug-inhybride moeten krijgen. Die combineert een 1,5 liter-benzinemotor met drie elektromotoren voor een systeemvermogen van 395 kW (537 pk) en 650 Nm. Klinkt dat bekend in de oren? Het is inderdaad dezelfde SHS P-aandrijflijn van de Omoda 9 SHS (Super Hybrid System). De grotere Jaecoo 8 heeft echter iets meer tijd nodig om op snelheid te komen: 0-100 km/u in 5,8 seconden. De topsnelheid is niet bekend, maar zal vermoedelijk begrensd zijn op 180 of 200 km/u, aangezien de elektromotoren hoofdzakelijk voor de aandrijving zorgen.

Tot 145 km elektrisch

Om die drie krachtige elektromotoren van stroom te voorzien, is er ook een krachtige batterij nodig. En die heeft Jaecoo gevonden: het is een 34,4 kWh grote LFP-batterij van CATL, goed voor een elektrisch rijbereik van ongeveer 145 km (de precieze cijfers voor Europa zijn nog niet bekend). Dankzij een volwaardige benzinetank moet je een totale actieradius van meer dan 1.200 km kunnen halen. De batterij snelladen kan ook: 30 tot 80% duurt 18 minuten.

Geen sprintkanon

Dat rijbereik en het verbruik hebben we helaas nog niet kunnen testen tijdens deze eerste korte kennismaking. Maar op de rondjes van de testpiste konden we wel al een indruk krijgen van de prestaties van de hybride aandrijflijn en het bochtengedrag. Wat we hebben geleerd? Dat de Jaecoo 8, ondanks zijn meer dan 500 pk, vooral kiest voor souplesse en stabiliteit. De acceleraties zijn vlot, maar niet zo explosief als je zou denken. En onder volgas hoor je de benzinemotor duidelijk in toeren klimmen.

Liever op de snelweg

Het is dus niet bepaald een SUV voor liefhebbers van sportiviteit. De rijpositie is niet ideaal, met een stuur dat voor lange mensen niet dicht genoeg tegen het lichaam komt. Ook de bekrachtiging is nogal zwaar, wat bijdraagt tot het nogal ‘logge’ gevoel (een officieel gewicht is er nog niet, maar de Jaecoo 8 zal ongetwijfeld over de 2 ton gaan). We vermoeden dus dat lange stukken op de snelweg hem beter afgaan dan bochtige binnenwegen. Dat verdient echter een langere test op Belgische grond om een definitief oordeel te vellen, en hetzelfde geldt voor de prestaties van de rijhulpsystemen.

Blauwe SUV beklimt grasrijke heuvel met bos op achtergrond, off-road rijervaring. Chirey SUV op ruw terrein met palmbomen en reclamebanners, offroad prestaties. Blauwe Jaecoo J8 SUV op bergachtig terrein, opvallend voorrooster en robuust ontwerp.
Advertentie

Budget

Prijs Jaecoo 8 2026 in België

Hier moeten we nog een groot vraagteken zetten, want Jaecoo heeft nog geen prijzen aangekondigd voor de Jaecoo 8 - er is zelfs nog geen concrete lanceringsdatum. Wat wel duidelijk is, is dat hij boven de J7 SHS gepositioneerd zal worden, die vanaf 36.900 euro aangeboden wordt. We gokken dus op een vanafprijs van 40.000 tot 45.000 euro. En dan zou de standaarduitrusting al vrij royaal moeten zijn, zoals gebruikelijk bij de Chinese merken.

Dat ligt ongeveer in de lijn van de concurrentie. De Skoda Kodiaq begint al vanaf 40.490 euro, maar de PHEV kost minstens 47.045 euro. De Peugeot 5008 is iets goedkoper: 38.070 euro met een benzinemotor, of 46.660 euro als plug-inhybride. De Volkswagen Tayron (vanaf 52.990 euro) en Hyundai Santa Fe (vanaf 59.995 euro!) zijn een stuk duurder.

Verdict

We moeten nog even een asterisk bij het prijskaartje zetten, maar de Jaecoo 8 SHS lijkt opnieuw in te zetten op een sterke prijs-kwaliteitverhouding. Of, anders gezegd: veel auto voor het geld. Hij biedt een luxe gevoel en veel technologie- en comfortsnufjes, en ook zijn design valt aangenaam op ons netvlies. Maar de twee zitjes in de koffer zijn krap en qua rijgedrag lijkt hij zich niet te kunnen meten aan de Westerse concurrentie. Of de Belgische klanten daar zwaar aan zullen tillen? Dat zal opnieuw afhangen van de prijs die ze moeten betalen…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie