In het kielzog van BMW, dat de goedkeuring voor handsfree rijden bevestigt op toekomstige modellen van zijn Neue Klasse (waaronder de elektrische SUV iX3 2026), kondigt Ford aan dat het het aantal modellen dat gebruik kan maken van zijn BlueCruise-technologie aanzienlijk uitbreidt. Die maakt het mogelijk om zonder handen te rijden op autosnelwegen die aangeduid zijn als Blue Zones.
Puma, Kuga en Ranger compatibel met BlueCruise in 2026
BlueCruise, het handsfree rijhulpsysteem van Ford, werd al in 2023 goedgekeurd en was toen het eerste in zijn soort in Europa. Aanvankelijk was het enkel beschikbaar op de elektrische SUV Mustang Mach-E, maar vanaf het voorjaar van 2026 wordt dit systeem ook beschikbaar op de populaire SUV’s Puma, Puma Gen-E en Kuga, plus de pick-up Ranger. In het geval van die laatste gaat het enkel om de plug-inhybride versie, de Ranger PHEV. De BlueCruise-functie zal beschikbaar zijn op modeljaar 2026 van deze wagens, op voorwaarde dat ze uitgerust zijn met het pakket “Driver Assistance”.

Zonder handen, maar niet zonder ogen
Merk op dat deze vorm van handsfree rijden behoort tot niveau 2 op de schaal van autonoom rijden. Dat betekent dat we nog niet aan niveau 3 zitten, zoals bij sommige luxemodellen van Mercedes. De bestuurder mag dus wel zijn handen van het stuur halen, maar moet nog steeds zijn ogen op de weg houden. Daarom bevat het Ford-systeem een camera die de blik van de bestuurder en de positie van zijn hoofd controleert.


135.000 kilometer aan Blue Zones in Europa
BlueCruise kan worden geactiveerd op snelwegen die erkend zijn als Blue Zones. Momenteel beslaat dat netwerk maar liefst 135.000 kilometer in Europa en is het toegelaten in 16 landen (waaronder België, maar ook Frankrijk, Nederland en Duitsland bijvoorbeeld). Theoretisch gezien zou je dus van Stockholm tot Rome kunnen rijden zonder het stuur aan te raken.












