François Piette

29 JAN 2010

BMW 335is: voorlopig niet voor Europa

De kleine ‘s’ aan het uiteinde van de naam verandert heel wat. De 335is is sportiever, radicaler en dus erg aantrekkelijk. Maar jammer genoeg komt hij niet naar Europa. Voorlopig, zo hopen we. De Amerikanen mogen zich gelukkig prijzen.

Geen M3

Met een twintigtal pk’s meer (325 in plaats van 306 pk) positioneert de 335is zich net boven de 335i. Hij blijft wel erg ver verwijderd van de 420 pk sterke M3. Aan de buitenzijde ziet de 335is er gespierd uit, zonder zich de bodybuildinglook van de M3 aan te meten. Geen uiterlijk vertoon, maar wel enkele goed gekozen accenten: de zwarte omranding van de nieren en de spiegels, een aerodynamische M-kit, velgen, deurdrempels, enzomeer. Binnenin merken we aluminium pedalen op, een lederen stuur en een lederen mof rond de versnellingpook terwijl specifieke stoelen voor de finishing touch zorgen.

Voor een handvol pk’s meer

In het vooronder vinden we de uitstekende 3-liter zescilinder-in-lijn met dubbele turbo. Hieraan kan een manuele zesbak worden gekoppeld of in optie de automaat met dubbele koppeling en zeven verhoudingen uit de M3. Het vermogen bedraagt 325 pk bij 5.900 toeren. Maar vooral het koppel valt op en bevalt: 450 Nm tussen 1.500 en 5.000 omwentelingen per minuut. Dankzij de overboost kan het koppel gedurende korte tijd zelfs klimmen tot dik 500 Nm. Kracht genoeg om met de automaat de spurt van 0 tot 60 mijl (96 km/u) af te haspelen in 5 seconden.

Diep en rauw

BMW heeft erg veel aandacht besteed aan het geluid van de uitlaat. Uit de dubbele uitlaat borrelt een diepe brom, een geluid dat je het best met open raampjes beluistert of met de kap van de cabrio neergeklapt. BMW benadrukt dat, ondanks de diepe sound, het geluidscomfort bij kruissnelheid niet in het gedrang komt.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie