of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Comparaison des voitures électriques BMW i4 et Polestar 2 sur une plage ensoleillée.","nl":"Vergelijking van elektrische auto's BMW i4 en Polestar 2 op een zonnig strand."}
{"fr":"BMW i4 électrique roulant sur une route côtière avec vue sur la mer.","nl":"Elektrische BMW i4 rijdt langs een kustweg met uitzicht op zee."}
1/17

BMW i4 vs. Polestar 2: welke elektrische berline kiezen? (2024)

Ben je op zoek naar een alternatief voor de Tesla Model 3? Dan zijn de BMW i4 en Polestar 2 misschien wel de twee het meest voor de hand liggende opties. Laten we beide elektrische berlines eens vergelijken!

Geschreven door Yeelen Möller

19 December 2024

Advertentie

De klassieke vierdeurs berline is weer populair geworden in het elektrische tijdperk. De gestroomlijnde vorm zorgt voor een goede actieradius, maar dat is niet de enige reden: de constructeurs lanceren hun eerste elektrische modellen ook op de Amerikaanse en Aziatische markten, waar sedans altijd al populair zijn geweest. Na de Tesla Model 3 zijn de Polestar 2 en BMW i4 twee populaire elektrische berlines op de Belgische markt. Twee modellen die trouwens recent een facelift hebben gekregen. Maar de welke moet je kiezen als je op zoek bent naar een premium elektrische (bedrijfs)wagen?

Autonomie: Polestar wint op papier, ex aequo in de praktijk

Een van de belangrijkste eigenschappen van een elektrische wagen is natuurlijk zijn rijbereik. En op papier is het de Polestar 2 die aan het langste eind trekt: de Long Range Single Motor haalt een maximale WLTP-autonomie van 659 km dankzij zijn batterij van 79 kWh (netto). De BMW i4 eDrive40 blijft steken op ‘slechts’ 600 km met 81,3 kWh aan bruikbare capaciteit. In de praktijk is er echter weinig verschil: in beide berlines haal je een werkelijk rijbereik van ongeveer 450 tot 500 km, wat comfortabel is, ook voor lange ritten. Het snellaadvermogen is zelfs identiek: tot 205 kW, goed voor een laadtijd van 10-80% in 28 (Polestar 2) tot 30 minuten (BMW i4).

Grijze BMW i4 elektrisch laden bij Ionity station, landelijke omgeving op de achtergrond. Witte Polestar 2 rijdt op een bergweg, rotsachtig landschap op de achtergrond.
Advertentie

Praktisch: Polestar is ruimer

Ondanks zijn bijna 18 cm kortere koetswerk (4.606 vs. 4.783 mm) biedt de Polestar 2 meer ruimte op de achterbank dan de BMW i4, met in beide gevallen echter een beperkte hoofdruimte voor langere volwassenen. Ook krijg je in de Chinees-Zweedse berline een frunk om de laadkabels in op te bergen, in tegenstelling tot in de Duitser. De i4 slaat wel terug met een grotere koffer achteraan (470-1.290 l tegenover 407-1.097 l in de Polestar), maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van. Het maximale trekgewicht van beide berlines is bijna identiek: 1.500 kilo voor de Polestar en 1.600 kilo voor de BMW.

Luxe interieur van de BMW 3 Serie met digitaal scherm en hoogwaardige afwerkingen. Interieur van de Volvo XC40, witte leren stoelen, modern dashboard met touchscreen.
Advertentie

Interieur: BMW is moderner en ergonomischer

Zowel de Polestar 2 als de BMW i4 hebben een vrij logische ergonomie aan boord, ondanks het feit dat een groot deel van de instellingen via het centrale scherm moet gebeuren. Maar de BMW i4 heeft een moderner infotainmentsysteem met een groter, mooier en horizontaal geplaatst scherm. En ook de bedieningen op de middenconsole en het stuur van de i4 zijn duidelijker gelabeld, tegenover de nogal vage iconen en minder handige plaatsing op het stuur van de Polestar. Het Android-systeem van de 2 is wel gemakkelijker te bedienen tijdens het rijden, en je kan er meer apps op installeren. Tenslotte voelt het interieur van de BMW i4 wat meer ‘premium’ aan dankzij mooiere materialen en een strakker design, maar ook in de Polestar is het aangenaam vertoeven.

Stuur van BMW met modern digitaal dashboard.
Advertentie

Rijgedrag: ex aequo

Zowel de Polestar 2 als de BMW i4 hebben standaard een al vrij krachtige elektromotor op de achteras, en bieden optioneel een sportieve versie aan met twee motoren en vierwielaandrijving. De BMW i4 M50 xDrive is iets krachtiger (544 vs. 476 pk) en sneller (0-100 in 3,9 s vs. 4,2 s) dan de Polestar 2 Long Range Dual Motor met Performance-pakket, maar het verschil is niet groot. Je zou verwachten dat de BMW iets dynamischer is gezien zijn afkomst, maar de Polestar biedt ook heel veel rijplezier en is zelfs iets gemakkelijker te plaatsen dankzij zijn compactere formaat. De balans tussen dynamiek en comfort is tenslotte zeer geslaagd op beide modellen, net als het geluidscomfort, dankzij de gunstige stroomlijn. Neen, hier kunnen we echt niet kiezen!

Elektrische BMW i4 op panoramische kustweg, blauwe lucht, bergen in de verte. Witte Polestar 2 op bergweg met gele en zwarte palen.
Advertentie

Prijs: Polestar duidelijk goedkoper

De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf 44.900 euro (inclusief btw) voor de Standard Range Single Motor (272 pk, 68 kWh) met een WLTP-autonomie van 554 km. De BMW i4 eDrive35 (286 pk, 67,1 kWh) is er pas vanaf 59.000 euro en biedt een rijbereik van maximaal 500 km. Met andere woorden: voor hetzelfde geld kan je ook al de Polestar 2 Long Range Dual Motor krijgen (58.690 euro) met 421 pk en een grotere batterij! Ook de opties zijn veel minder talrijk en kostelijk bij Polestar dan bij BMW - als je je best doet, kan je een i4 configureren van meer dan 100.000 euro! Het verschil is iets minder groot bij de leaseprijzen, waarschijnlijk door een minder sterke restwaarde van de Polestar 2, maar ook voor professionals blijft de BMW i4 minder voordelig.

Achterlichten van een BMW coupé tegen een zonsondergang.
Advertentie

Conclusie: Polestar is het meest aantrekkelijk… op papier

Met een groter rijbereik, een lagere prijs, even goede rijeigenschappen en een ruimer interieur heeft de Polestar 2 op papier de meeste troeven in handen. De BMW i4 kan enkel terugslaan met iets betere prestaties, een betere ergonomie voor de bestuurder en een meer premium gevoel aan boord. Maar de verschillen zijn zo klein, dat het goed zou kunnen dat het design of de badge op de neus de doorslag geeft. En dan vermoeden we dat de BMW i4 voor veel mensen een streepje voor zal hebben…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie

Koop een BMW i4 of vergelijkbare auto

BMW

i4

47 900 €

2024

12 540 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

i4

46 899 €

Prijs Prijs

2023

27 656 km

Elektrisch

Elektrisch

340 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

i4

57 900 €

Prijs Prijs

2024

10 780 km

Elektrisch

Elektrisch

544 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

i4

53 899 €

Prijs Prijs

2024

13 924 km

Elektrisch

Elektrisch

340 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

i4

56 899 €

2024

24 475 km

Elektrisch

Elektrisch

340 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

i4

54 899 €

Prijs Prijs

2024

25 846 km

Elektrisch

Elektrisch

544 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

i4

48 990 €

Prijs Prijs

2023

17 507 km

Elektrisch

Elektrisch

544 pk

Automaat

1 g/km

date

MyWay Kontich

Kontich

date

Car-Pass

My Way

BMW

i4

43 994 €

Prijs Prijs

2023

33 657 km

Elektrisch

Elektrisch

340 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass