François Piette

16 OKT 2009

BMW M3 door Manhart Racing: Duitsers willen altijd meer

Als je graag erg snel onderweg bent en toch heel wat bagageruimte wilt, is de keuze heel beperkt. In de categorie van de compacte breaks is er enkel de Mercedes C63 AMG. In de toekomst komt Audi met een RS4. Maar noch Lexus noch BMW bouwen een breakversie van de IS-F of de M3. Dit opent natuurlijk perspectieven voor Duitse tuners. Manhart Racing bouwde zijn versie van de BMW M3 break.

Discreet

Deze superkrachtige auto oogt erg discreet. De grote velgen, de bult op de motorkap en de vier uitlaten doen vermoeden dat dit geen ‘gewone’ BMW break is. Maar het blijft allemaal binnen de perken. Het belangrijkste bevindt zich onder de motorkap.

420 paarden zijn nog niet genoeg

Eigenlijk had Manhart zich tevreden kunnen stellen met de 4-liter V8-motor van 420 pk uit de M3. Blijkbaar was dit te simpel en niet ambitieus genoeg. Dus monteerde hij er de 5-liter V10-motor in, uit de M5/M6. Bovendien pakte hij het motorbeheer aan en zorgde hij voor een nieuwe uitlaat. Het vermogen klimt daarmee van 507 naar 550 pk. De versnellingsbak is de gekende SMG (Sequential Manual Gearbox). Die wordt ook in de krachtigste BMW-modellen gebruikt. De prestaties zijn die van een supercar: de topsnelheid bedraagt 324 km/uur en in 4,3 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/uur. Overgedimensioneerde remmen en een regelbare ophanging van Bilstein zijn in de ombouw inbegrepen. Alles samen moet de BMW M3 Manhart Racing 120.000 euro kosten. Misschien toch niet het meest adequate model voor een koerierdienst.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie