Jean-Francois Christiaens

10 JUN 2020

BMW veralgemeent 48V‑hybrides

Vanaf deze zomer rust BMW 37 extra modellen uit met microhybride technologie onder 48 volt. Dat betekent dat zowat heel het gamma de technologie gebruikt.

20200610082721bmw.jpg

BMW lanceerde mildhybride technologie onder een spanning van 48 volt afgelopen herfst op zijn 5-Reeks. De oplossing begon gauw in allerlei andere modellen op te duiken, zoals in de nieuwe 3-Reeks. Vandaag is ze te vinden in 14 BMW-versies, maar dat is nog maar het begin: deze zomer wil de Duitse constructeur de techniek uitrollen naar nog 37 extra modelversies onder de motorkap van de X3, X4, X5, X6, X7, 6-Reeks en 7-Reeks. Tegen het eind van de zomer moeten 51 varianten microhybride zijn.

20200610082721bmw48volts.jpg

Concreet krijgen al die modellen een alternator-starter van 48 volt waarmee ze niet alleen in vrijloop kunnen uitrollen met uitgeschakelde verbrandingsmotor maar ook efficiënter energie kunnen recupereren tijdens het vertragen. Die energie wordt dan opgeslagen in een kleine extra batterij. Die voedt de boordfuncties en de alternator-starter, zodat een elektrische boost van 8 kW (11 pk) kan worden gegeven bij het optrekken. Uiteraard helpt de technologie BMW om de gehomologeerde CO2-uitstoot van al die modellen te verlagen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie