ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/9

BMW X5 M et X6 M : De fysica voorbij !

Écrit par François Piette

6 Avril 2009

Publicité

 Als je van een sportwagen spreekt denken de meeste mensen aan “laag tegen de grond vliegen”. BMW ging de confrontatie met de fysica echter niet uit de weg en liet zijn Motorsportafdeling op de X5 en de X6 los. Beide mastodonten krijgen een nieuwe motor, een aangepast onderstel, een serieus versterkt remsysteem en een “op-maat” look. De Mercedes ML 63 AMG en andere Porsche Cayenne Turbo S zijn gewaarschuwd !
 

M Turbo
 

Voor de eerste keer in zijn geschiedenis levert het “M”departement een motor met drukvoeding af. De V8 van 4,4 liter produceert bij 6000 toeren 555 pk terwijl tussen 1500 toeren en 5650 omw 680 Nm bereid staan. Een klein kunststukje is de uitlaat die beide cilinderrijen en de twee Twin Scroll turbo’s verbindt. BMW belooft een spontane respons verbonden met een schitterend lineaire werking. Wat prestaties betreft zetten zowel de X5 als de X6 voor de sprint van 0 tot 100 slechts 4,7 seconden op de klokken. Genoeg om het asfalt te doen smelten. Naar goede Duitse traditie wordt de topsnelheid voor de X5 op 250 km/u beperkt terwijl de X6 275 km/u snel is. Uiteraard worden beiden van het Efficiënt Dynamics voorzien waardoor uitstekende prestaties aan een beheerst verbruik wordt gekoppeld.
 

Integrale variabele transmissie

De integrale transmissie verdeelt het koppel tussen voor en achteras maar de X5M en de X6M krijgen het Dynamic Transmission Control mee dat het koppel tussen de achterwielen regelt en betere acceleraties uit korte bochten garandeert. Stuurinrichting en demping kunnen via de EDC of de M Drive toetsen vanuit het interieur geregeld worden. Het is dus aan de bestuurder om de goede keuze te maken tussen de normaal- en de sportmode.
 

Aanhangwagen van 3 ton
 

Bij de serie-uitrusting merken we verwarmde zetels, automatische bi-zone airco, stoelen en boordplank in leder op. In optie kan de airco in vier zones opgedeeld worden terwijl ook een panoramisch dak tot de mogelijkheden hoort. En paardenliefhebbers kunnen altijd een aanhangwagen tot 3 ton meeslepen …
 

François
							Piette

François Piette

Photos: Manufacturer

Source: BMW
Publicité

Acheter une BMW X5 ou une voiture similaire

BMW

X5

52 900 €

2020

55 400 km

N/A

394 ch

Automatique

37 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X5

71 900 €

2023

47 560 km

Hybride

394 ch

Automatique

37 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X5

94 899 €

2024

7 947 km

N/A

489 ch

Automatique

19 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X5

94 899 €

2024

17 097 km

Hybride

313 ch

Automatique

19 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

X5

79 900 €

2025

12 430 km

Diesel

286 ch

Automatique

194 g/km

date

BMW Jorssen Noord

Merksem

date

Car-Pass

BMW

X5

61 995 €

Nouveau Nouveau

2022

59 893 km

Hybride

394 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

X5

62 499 €

2022

55 007 km

Hybride

394 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Beliën Neerpelt

Neerpelt

date

Car-Pass

BMW

X5

79 900 €

2024

11 280 km

Diesel

286 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass