Pierre-Benoit Sepulchre

5 JUL 2020

Brussel gaat het aantal laadpalen op zijn grondgebied uitbreiden

11.000 laadpalen worden verwacht tegen 2035.

Beter laat dan nooit! De Brusselse regering heeft zijn strategie onthuld die moet zorgen voor de forse uitbreiding van het aantal elektrische laadpalen in de komende jaren. De nota die opgesteld werd door Brussel Leefmilieu en Brussel mobiliteit, in samenwerking met Sibelga en Brugel, mikt op een objectief van 11.000 laadpalen tegen 2035.

De strategische visie werd uitgewerkt rekening houdend met het regionale mobiliteitsplan ‘Good Move’, dat onder andere als objectief heeft het gebruik van privé-auto’s met 24% te verminderen tegen 2030 en het gebruik van de fiets te verviervoudigen. Een ander element: de ontwikkeling van de Brusselse lage emissiezone (LEZ), waarmee het Brusselse Gewest diesels wil weren tegen ten laatste in 2030 en benzine en LPG tegen 2035.

Op dit moment telt Brussel hoogstens een aantal honderden elektrische laadpalen (zowel publiek als privé), voor de 2.600 elektrische wagens die ingeschreven zijn op het Brusselse grondgebied. Om de installatie van de palen te vergemakkelijken, en zo hun aantal te verhogen, wordt het Brussels wetboek voor lucht en klimaat aangepast, alsook de ordonnantie betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. Om ervoor te zorgen dat het volledige gewest afgedekt zal zijn, wordt het kaderdocument bovendien uitgebreid met een kaart voor de verdeling van laadpalen, met daarin de lokalisering van de palen per gemeenten in de vorm van te installeren stuks naast de rijweg en daarbuiten. De Brusselse autoriteiten preciseren tenslotte dat de financiering niet gedragen moet worden door de gemeenschap, maar wel degelijk door de gebruikers. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie