François Piette

14 OKT 2005

Bugatti Veyron : de wagen van zes miljoen !

Het is zover, eindelijk de fameuze Bugatti dat de 400 km/u haalt. Na enkele perikelen is hij eindelijk klaar om verkocht te kunnen worden, weliswaar aan een surrealistische prijs van 1 miljoen euro. Hij zal zijn eerste salon als seriewagen voltooien in Tokyo. Voor de “officiële” voorstelling reed deze Bugatti al op het Autodromo di Pergusa op Sicilië en het circuit van Targo Florio. Door voor Sicilië te kiezen volgt Bugatti de eerste stappen van de Type 35 uit de jaren 20. Het is ook de apothéose van een heropleving dat meer dan 7 jaar in beslag nam, tussen 1998 en nu. Het was slechts in 2001 dat de Volkswagen Groep besloot om met dit model in productie te gaan, voor 300 exemplaren. Een productie dat verscheidene malen werd verschoven. Uiteindelijk krijgen we dan toch de Veyron 16.4 met supersonische technische specificaties. Deze “auto” is uitgerust met een monstrueus centraal gelegen motorblok, een W16 met vier turbocompressoren van 7993 cm³ dat 1001 pk opwekt en een koppel van 1250 Nm bij 2200 tr/min. Het nodige om…407 km/u te halen ! 0 tot 100 km/u gebeurt in 2,5 seconden, de 0 tot 200 km/u in ongeveer 7,5 seconden, en iets minder dan een minuut voor de 0 tot 400 km/u. Dit alles vraagt natuurlijk voor de gepaste en gesofistikeerde afkoeling voor de motor, de transmissie en de remmen. Voor de motor, bijvoorbeeld, hebben de ingenieurs de Veyron uitgerust met vier radiatoren bijgestaan door vier ventilatoren. High tech Dit ambitieuze project berust in grote mate op de indrukwekkende karuur en motorblok van de supercar. De nieuwe Bugatti Veyron 16.4 is, volgens de constructeur, “ het archetype van een combinatie van optimale structurele starheid en een lichtgewicht constructie”. De overlevingscel, voor twee personen, is vervaardigd uit carbonvezels. De passagierscel vormt het centrale element voor de structuur van de auto. De 16 cilinder motor in W vorm werd achteraan geplaatst. Het gigantische vermogen wordt aan de hand van een DSG versnellingsbak met zeven versnellingen en dubbele ontkoppeling, speciaal ontwikkeld voor de Veyron 16.4, overgebracht naar de vier wielen. Deze versnellingsbak onderscheid zich door de uiterst korte schakeltijd zonder het koppel aan te tasten. De verdeling van het koppel op de voor en achteras werd overgelaten aan een Haldex koppeling. Luchtrem Een uiterst gedreven technische kennis, afkomstig uit de lucht- en ruimtevaart, was nodig om een buitengewoon remsysteem te ontwikkelen. Dit systeem bestaat uit carbon remschijven en monoblok remklemmen met 8 pistons dat bij het remmen tot 180 bar druk kunnen uitoefenen op de schijven. De pistons, vervaardigt uit titaan, zijn uitgerust met roestvrij staal en zijn thermisch afgeschermd door het gebruik van keramiek. Bij het remmen bij snelheden boven de 200 km/u speelt de achterspoiler een rol als “Airbrake” dat het remvermogen nog doet groeien. In minder dan 0,4 seconde veert de spoiler op met een hoek van 113 graden. De druk dat wordt uitgeoefend op de achtersteven groeit hierdoor tot ongeveer 300 kilo, dit verhoogt gevoelig het remvermogen op de achterwielen. 31,4 m zijn nodig om van 100 km/u tot stilstand te geraken. Wanneer we vol op de remmen gaan, heeft de Bugatti Veyron 16.4 slechts 10 seconden nodig om van 400 km/u tot stilstand te geraken. Wegligging De Bugatti geniet ook van aërodynamische systemen om continu de beste wegligging te behouden en een optimale luchtdoorstroming bij hoge snelheid. Dit alles wordt beheerd door een hydraulisch systeem dat, gestuurd door een computer, een keuze maakt uit drie verschillende afstellingen, afhangend van de snelheid. De verschillende afstellingen passen de bodemvrijheid van deze sportwagen automatisch aan. Ook wordt gebruik gemaakt van actieve kleppen en spoilers vooraan en achteraan om de wegligging te verbeteren. Bij snelheden tot 220 km/u blijft de achterspoiler ingetrokken. Daarboven wordt het koetswerk automatisch verlaagd een gaat de achterspoiler rechtop staan. In deze “Handling” afstelling blijven de kleppen van de luchtinname vooraan open staan. Alvorens boven de 375 km/u te gaan, en de bestuurder alle veiligheids overwegingen in acht heeft genomen, moet een tweede sleutel links van de zetel worden ingeschakeld om toegang te krijgen tot de uiterste snelheid boven de 400 km/u. Tot slot, om een goed idee te krijgen van de gebruikte technologie aan boord van deze buitengewone auto, werd 2,7 km kabel gebruikt voor het aan boord gebruikte netwerk dat dit allemaal beheert. Alle kabels zijn in uiterst weerbaar glasvezel gewikkeld. Samen wegen ze slechts 5 kilo en staan in voor de verbinding tussen niet minder dan 26 boordcomputers. Dit alles gezegd zijnde, tenzij het grote lot van Euro Millions winnen, zien wie niet echt hoe we genoeg geld opzij kunnen zetten om deze wagen dagelijks te kunnen gebruiken.

Bron : Bugatti
Advertentie
Advertentie
Advertentie