François Piette

16 SEP 2008

Chevrolet Volt : elektriciteit als toekomst voor de auto ?

 

Chevrolet heeft net het productiemodel van de Volt voorgesteld. De Volt is een hybride berline en moet, op korte termijn, als voorbeeld dienst doen. Met zijn lithium-ion batterijen, haalt hij, enkel op zijn elektrische motor, een actieradius van 60 km.

Thuis opladen

Het opladen van de batterijen neemt drie tot acht uren in beslag. Chevrolet laat weten dat het opladen, op basis van een gemiddeld aantal kilometers, minder energie, en dus ook minder zal kosten dan een koelkast. Zoals bij alle hybride auto’s zullen de batterijen ook opgeladen worden door de vrijgekomen kinetische energie van de auto. Het is een hybride auto, dus is er uiteraard ook een brandstofmotor. In dit geval is het een klassieke motor op bio-ethanol. De Volt kan in optimale omstandigheden op een actieradius van 650 km rekenen.

De combinatie van beide motoren is goed voor een vermogen van 150 pk en 370 Nm koppel, wat een topsnelheid van 161 km/u toelaat.

Een aerodynamisch design

Om de Volt zo vloeiend mogelijk te maken heeft Chevrolet veel aandacht besteed aan de aerodynamica van de Volt, met high-tech look. Voor het interieur is dat ook zo. Ze hebben voor de Volt gebruik gemaakt van een mengeling van kleuren en materialen die er hem futuristisch doen uitzien. Het dashboard bestaat uit een LCD scherm en is tactiel, wat ook van toepassing is op de bediening van de airco en het infotainment systeem. Een Bluetooth en USB aansluiting maken ook deel uit van de uitrusting.

Vanaf 2010 zou in de Verenigde Staten de productie opgestart moeten worden.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie