François Piette

6 NOV 2009

Chrysler: vijfjarenplan

Rationalisatie, kwaliteitscontrole, uitbreiding van het gamma, synergie en een nieuw logo zijn de sleutelbegrippen van het vijfjarenplan van Chrysler. Sergio Macchione, de CEO van Fiat, houdt de teugels strak en neemt de toekomst van de Amerikaanse constructeur stevig in handen.

Compact

De grootste tekortkoming van het Chrysler-gamma is de afwezigheid van een compact, modern en zuinig model. Een probleem dat met een Fiat-platform kan worden opgelost. Het zou ons dan ook niet verwonderen, mochten we in de toekomst enkele zuinige Italiaanse dieselmotoren terugvinden onder de kap van enkele Amerikaanse berlines . In de tijd van de de Tomaso Pantero en de Iso Griffo was het net andersom. Bovendien geven de Italianen een cursus kwaliteit voor de producten die naar Europa komen.

Jeep

Bekende en succesvolle modellen als de Wrangler en de Grand Cherokee blijven in het gamma. De instapmodellen verdwijnen en worden door een eenvoudiger gamma vervangen.

Dodge: sportief

Bij Dodge staat het logo “Born to be wild” voorop. Zo zorgt de Viper nog steeds voor onvergetelijke sensaties. Maar de marketingafdeling staat voor een zware taak: de Dodge en de Ram van elkaar onderscheiden. Het eerste merk is synoniem met sportieve wagens, terwijl Ram de utilitaire markt bespeelt. Hoewel we toch enkele keren mochten vaststellen dat de samenwerking erg sportieve pick-ups opleverde. Een bijzondere, maar prettig gekruide mix dus.

Fiat
 

De alliantie maakt dat Fiat nu over een erg uitgebreid netwerk beschikt in Amerika. Hierdoor kan het makkelijker de ook in Amerika erg populaire Fiat 500 aan de man brengen. Bovendien kan het zo Alfa Romeo mee in de kijker zetten. Exoten blijven immers aantrekkelijk. Er zit trouwens nog meer goed nieuws aan te komen. Fiat krijgt nu immers de platformen van Chrysler ter beschikking. De eerste hardnekkige geruchten staken ondertussen de kop op en de natte droom van menig Alfa Romeo-liefhebber lijkt uit te komen: de Alfa met achterwielaandrijving komt terug. Maar we hopen wel dat we ons niet met een kopie van de Holden V6-motor moeten tevredenstellen. Van ons mogen de Italiaanse ingenieurs beslist hun fantasie de vrije loop laten. Verder hoorden we nog dat Lancia nauwer zou gaan samenwerken met Chrysler. Het valt af te wachten of dit betekent dat we aan beide kanten van de oceaan dezelfde modellen zullen zien, maar dan met een ander logo op de kap.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie