François Piette

4 JAN 2008

Citroën C8 : kleine opknapbeurt

De huidige trend bij de monovolumewagens bestaat er in om de afmetingen wat in te krimpen. We mogen wel niet vergeten dat dit segment jaren stand gehouden met enkele kleine en eenvoudige facelifts. Dat is nu ook het geval voor de C8. Dit model, dat oorspronkelijk door het leven ging als de Evasion, krijgt nu ook een opknapbeurt.

 

De C8 krijgt tegelijk een nieuwe HDi dieselmotor van 2.2 liter, 173 pk en roetfilter, en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. In de loop van 2008 zal het in sommige landen ook mogelijk zijn om deze motor aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen te koppelen. Deze eerder zware motor met veel koppel (370 Nm vanaf 1.500 tr/min) is geen overbodige luxe om de zware C8 vlot aan het rijden te krijgen. Citroën laat weten dat hij gemiddeld zo’n 7.2 liter zal verbruiken en een uistoot van 191 gr CO2 per kilometer zal hebben. Deze nieuwe motor vult het huidige gamma aan dat zal bestaan uit een 2.0i 16V benzinemotor van 143 pk, beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen of een automaat met 4 versnellingen, en twee HDi dieselmotoren van 120 pk en 138 (met roetfilter), beide dieselmotoren maken gebruik van een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen.

 

Waaraan kunnen we de nieuwe C8 dan herkennen? Wel, om te beginnen is er het voorsteven, dat neemt het nieuwe roosterdesign over en maakt hier en daar gebruik van chroom zoals aan de deurhendels. Het logo van Citroën werd ook groter gemaakt op de achterzijde en krijgt translucide achterlichten.

 

Binnenin zijn voortaan al deurpanelen, stuur, tapijten en afwerking van het dashboard in het zwart. De meest gebruikte hendels en instrumenten werden met een speciale verf bewerkt voor een aangenamer gevoel. Ook aan de binnenkant werd hier en daar chroom gebruikt zoals op de deurhendels en versnellingspook.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie