of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Citroën neemt afscheid van hydropneumatische ophanging

De XM’s die doorzakken op hun banden of de BX’en waarvan de achterkant bijna het asfalt raakt behoren binnenkort tot het verleden. De hydropneumatische ophanging, die veel technische problemen veroorzaakte, wordt door Citroën geschrapt.

Geschreven door Pierre-Benoit Sepulchre

19 Mei 2024

Advertentie

Het nieuws zorgde voor heel wat emotie bij de (voornamelijk Franse) liefhebbers van het genre maar Citroën moet besparen en kiest voor een elektronische in plaats van mechanische oplossing. De eerste modellen uit de DS-lijn zetten al de toon door de Hydractive-ophanging van de C5 niet te gebruiken. Die is optioneel op de C5, maar buiten Frankrijk is bijna niemand nog geïnteresseerd in deze optie. De C5 wordt dan ook de laatste auto met dubbel visgraat die deze technologie aanbiedt. De meeste pneumatische ophangingen van de Duitse concurrentie werken beter. Mercedes-Benz gebruikt deze technologie al sinds 1963.

Ter herinnering: de hydropneumatische ophanging verscheen voor het eerst in de legendarische DS, die dit snufje populair maakte. Nadien werd de technologie toegepast in heel wat modellen, zoals de GS, CX, BX, XM of C6.

Pierre-Benoit
							Sepulchre

Pierre-Benoit Sepulchre

Foto’s: PSA

Advertentie