of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/3

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

21 Januari 2022

Advertentie

Goedkope elektrische auto’s doen het blijkbaar goed, kijk maar naar de verkoop van de Dacia Spring, die loopt als een trein. Het elektrische aanbod van Volkswagen begint pas bij de ID.3, die niet echt voor de kleinste budgetten is weggelegd. De ID.Life, de compacte elektrische VW die vorige zomer voorgesteld werd op de IAA in München, moet daar verandering in brengen… maar op de ID.2 productieversie daarvan is het nog wachten tot het midden van dit decennium.

Subsidies en CO2-cijfers

Om die reden brengt Volkswagen de e-Up! dus nu terug. Op die manier kan het nog een graantje meepikken van de stijgende verkoop van elektrische auto’s, die in veel landen een boost krijgt met subsidies, maar haalt het ook de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn verkochte modellen naar beneden. Niet onbelangrijk om Europese CO2-boetes te vermijden.

Het is de tweede comeback van de e-Up!. Hij werd voor het eerst gelanceerd in 2014, maar was onder andere door zijn beperkte batterijcapaciteit en rijbereik niet echt populair. Eind 2019 werkte VW het model bij (samen met de elektrische Seat Mii en de Skoda Citigo e iV), met onder andere een 36 kWh grote batterij die op papier goed was voor zo’n 250 kilometer. Vooral in Duitsland was hij erg populair, maar eind 2020 trok Volkswagen de stekker uit het model. Nu komt de e-Up! dus terug, ongewijzigd. Of dat ook het geval is met zijn Spaanse en Tsjechische neefjes, dat is niet geweten.


Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: Volkswagen

Advertentie

Koop een Volkswagen Up! of vergelijkbare auto

9 099 €

2018

42 156 km

Benzine

60 pk

Manueel

101 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

6 899 €

2015

76 121 km

Benzine

60 pk

Manueel

95 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

6 799 €

2015

110 109 km

Benzine

60 pk

Manueel

105 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

14 699 €

2020

43 571 km

Benzine

116 pk

Manueel

120 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

10 990 €

2020

28 690 km

Aardgas

68 pk

Manueel

81 g/km

date

Close Garage

Bomal-Sur-Ourthe

date

Car-Pass

My Way

12 990 €

2023

20 000 km

Benzine

65 pk

Manueel

129 g/km

date

Vitrier

Sprimont

date

-

My Way

9 590 €

2017

23 000 km

Benzine

60 pk

Manueel

101 g/km

date

Garage Ceulemans NV

HERENT

date

-

My Way