“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan,” zou Pippi Langkous ooit gezegd hebben. We vermoeden dat het Amerikaanse duo Kristie en Eric D’Ambrosio-Correll hetzelfde moet gedacht hebben toen ze samen het idee opvatten om een automerk te beginnen. En niet om het zomaar eens te “proberen”, neen, ze mikken meteen hoog met hun eerste naamloze creatie, héél hoog…
Het eerste model van Dacora wordt namelijk in de markt gezet als het “eerste ultra-luxueuze merk, made-in-America, sinds 100 jaar” en wil rechtstreeks in concurrentie treden met niemand minder dan Rolls-Royce en Bentley. Dacora hoopt te scoren met een combinatie van historisch design, vakmanschap en personalisering.
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer (hopelijk)
Over dat design moeten we het natuurlijk eerst hebben. Ik bedoel: kijk even naar de afbeeldingen! Laten we met een eufemisme zeggen dat ze zeker een statement maken. Opvallen doet hij dus wel en geef toe, de ontwerpen van Rolls-Royce zijn ook niet altijd een toonbeeld van subtiliteit. Het is duidelijk wat het idee was van Dacora: een moderne interpretatie van een luxe-auto uit de jaren ’30 met een vleugje art deco. De ontwerpafdeling van het gerenommeerde Pininfarina heeft er het beste van proberen maken…
Qua materialen is er veel aandacht voor duurzaamheid: leder en hout worden verkozen boven plastics aan boord en daar gaan ze behoorlijk ver in. Zelfs het infotainmentscherm lijkt ingebouwd in een transparant houten dashboard. Toekomstige eigenaars kunnen bovendien hun persoonlijke houtvoorraad laten gebruiken voor het interieur. De mogelijkheden voor personalisering gaan behoorlijk ver: het interieur kan per seizoen gewisseld worden, net als de inhoud van je kleerkast, en er is keuze tussen indelingen van 3 tot 7 stoelen.




Veel beloftes, weinig details, maar wel een hoge prijs
Dacora is karig met technische gegevens, maar belooft een vermogen van 800 pk en een rijbereik van van zo’n 650 kilometer. De aandrijving is in eerste instantie elektrisch, maar Dacora wil zo ver gaan met de personalisering dat een hybride aandrijflijn ook mogelijk is voor wie dat wil.
Je raadt het al: zoveel extravaganza, daar hangt een exuberant prijskaartje aan vast. En dat klopt, de Dacora heeft een richtprijs vanaf 500.000 dollar. Toch beweert Dacora al bestellingen op zak te hebben voor 150% van de geplande productiecapaciteit in het eerste jaar. Of en wanneer die uiteindelijk in New York, de thuisbasis van Dacora, gebouwd zullen worden, moeten we afwachten.

