Jean-Francois Christiaens

29 OKT 2019

De 5 beste V12‑motoren, voor ze helemaal verdwenen zijn

De koning van alle motoren is de V12, een motortype dat een onvergelijkbaar rijplezier biedt. Door steeds strengere uitstootnormen lijken zijn dagen echter geteld. Daarom blikken we vandaag nog even terug op onze 5 favoriete twaalfcilinders.

De V12 wordt zo op handen gedragen omdat hij zowel zacht en stil kan werken in een limousine als woest kan zijn en met een buitengewoon rijke stem kan uitpakken in een prestigieuze sportwagen…

1. Ferrari - V12 Colombo

20191029084230ferrari.jpg

Dit is waarschijnlijk de beroemdste van alle V12’s. Hij ontstond in 1947 met een cilinderinhoud van 1,5 liter en zong zijn zwanenzang in 1988 onder de motorkap van de 412i, waar hij bijna 5 liter groot was. Zijn uithoudingsvermogen, zijn succes in de autosport, zijn motorklank en zijn vermogen bevestigen het: hij is gewoon fenomenaal.

2. Lamborghini - V12 Bizzarini

20191029084232lamborghini.jpg

Nog zo’n motor met een uitzonderlijk lange carrière. Deze V12 was bijzonder vooruitstrevend toen hij in 1963 werd onthuld en bleef door de jaren heen evolueren. Hij begon met een cilinderinhoud van 3,5 liter (280 pk) en beëindigde zijn loopbaan in 2011 onder de motorkap van de Murciélago, met 6,5 liter en tot 670 pk.

3. Mercedes - V12 M120

20191029084233mercedes.jpg

Deze motor heeft alle vlaggenschepen van Mercedes van de jaren 1990 en 2000 aangedreven. Deze absoluut onverwoestbare twaalfcilinder genoot een heel verzorgde klank. De V12 van de Pagani Zonda is er trouwens van afgeleid.

4. BMW - V12 M70/S70

20191029084232bmw.jpg

Deze stevige en romige motoren hebben zowel de coupé 8-Reeks als de comfortabele 7-Reeks aangedreven. En als dat je niet kan overtuigen, weet dan dat een variant van deze motor in de meest legendarische van alle supersportwagens heeft gelegen: de McLaren F1.

5. Jaguar - V12

20191029084231jaguar.jpg

Deze motor was vrij licht, niet te duur om te maken en vooral heel betrouwbaar. Hij begon zijn carrière in 1971 onder de (lange) motorkap van de E-Type. In 1997 ging hij op pensioen. Hij was van in het begin goed ontwikkeld en kon heel extreme tuning aan, want in de autosport ontwikkelde hij tot 750 pk.
Advertentie
Advertentie
Advertentie