Jean-Francois Christiaens

22 MRT 2021

De 5 geheimen van de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs

Een ongelooflijke tronie, een duivels kabaal, prestaties die ook vandaag nog heel respectabel zijn en een herverkoopwaarde die laag lijkt te blijven: dit is de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs.

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault Dauphinede MGB, en de Peugeot 404 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de De Tomaso Pantera.

20210321213700detomasopantera(1).jpg

1.     Ford GT40 voor de weg

Aan het eind van de jaren ’60 wou Alejandro de Tomaso zijn onvolmaakte Mangusta vervangen. Tegelijk wilde Ford een straatlegale versie bouwen van de GT40, waarmee het meerdere keren de 24 Uur van Le Mans had gewonnen. De twee vonden elkaar: Ford kocht aandelen van het merk en de Pantera werd uitgerust met een Cleveland-V8 van 5,7 liter en ongeveer 300 pk, die centraal achterin werd geplaatst. Het monocoque platform en de ophanging kwamen zo uit de autosport en dus was de bolide klaar om de degens te kruisen met de beste Italiaanse supercars.

2.     Elvis schoot op zijn auto

Zijn agressieve look, exotische naam, robuuste V8 en ‘viriele’ rijgedrag trokken talrijke bekende klanten aan, zoals Johnny Hallyday, Giacomo Agostini, hockeyspeler en restaurantuitbater Tim Horton die aan het stuur van zijn auto om het leven kwam, en Elvis Presley, die op zijn auto zou hebben geschoten toen die niet wou starten.

20210321213701detomasopantera(3).jpg

3.     De versnellingsbak is duurder dan de motor

De V8 van Ford ontwikkelde meer dan 300 pk, verspreidde een hels lawaai en was zeer robuust. Ook de manuele versnellingsbak van ZF was stevig, maar als hij moet worden herbouwd is hij het duurste onderdeel. Specifieke onderdelen zijn trouwens nagenoeg onvindbaar, de afwerking is absoluut ondermaats (zeker in de vroegste exemplaren) en het elektrische circuit is een echte nachtmerrie.

4.     Kan hij alleen maar duurder worden?

In vergelijking met andere Italiaanse diva’s uit de jaren ’70 is de Pantera een echt koopje. Goede exemplaren gaan vanaf 80.000 euro van de hand (wat in absolute zin natuurlijk wel een fors bedrag blijft) en de mooiste auto’s brengen zo’n 120.000 euro op. Ons advies: zoek een exemplaar dat zo origineel mogelijk is maar dat wel betrouwbaar is gemaakt.

5.     Eindeloze carrière

Er zijn meer dan 7.000 exemplaren gebouwd tussen 1971 en 1992. Aangezien zijn carrière zo lang is geweest, zijn er uiteraard allerlei varianten geweest: puristen verkiezen de eerste modellen met hun heel zuivere lijn, sportievelingen willen de GTS met de (iets) krachtigere motor en liefhebbers van een gespierde look gaan voor de GT5 en GT5-S.

20210321213701detomasopantera(2).jpg

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie