Zoals wel vaker in het Land van de Rijzende Zon, gingen de lokale merken op de Japan Mobility Show 2025 alle kanten uit met hun creaties: van terreinrolstoelen tot robots en autonome voertuigen. Maar gelukkig waren er ook een aantal bijzonder begeerlijke conceptwagens te ontdekken. Toyota opende het bal met een opvallende nieuwe Corolla, ongetwijfeld een van de belangrijkste concepts van het salon. Maar als we mogen kiezen, nemen we liever het stuur van een van deze vijf modellen in handen.
1. Daihatsu K-Open
Niet alle conceptcars op de Japan Mobility Show 2025 waren volledig elektrisch! Zo verraste Daihatsu met de charmante K-Open, een kleine cabrio die meteen doet denken aan de iconische Copen uit de vroege jaren 2000. Een deel van de formule wordt behouden: de verbrandingsmotor zit nog steeds voorin, maar nu gaat de aandrijving naar de achterwielen. En dat met een manuele versnellingsbak! Hopelijk haalt deze K-Open het tot productie én maakt hij de oversteek naar Europa. Al lijkt dat laatste helaas weinig waarschijnlijk…

2. Lexus Sport Concept
Dat de legendarische Lexus LFA en de Toyota 2000 GT een spirituele opvolger zullen krijgen, lijkt nu vast te staan. Die zou in grote mate geïnspireerd zijn op de Lexus Sport Concept, die eerder dit jaar al werd onthuld en in Tokio opnieuw werd tentoongesteld. Net als zijn voorgangers heeft deze coupé een opvallend lange motorkap. Wat eronder schuilt? Lexus laat voorlopig weinig los, behalve dat de productieversie een verbrandingsmotor met V-configuratie zou krijgen. V8? V10? Dat blijft voorlopig gissen, maar het wekt nu al onze nieuwsgierigheid én begeerte.

3. Century One of One
Toyota’s luxemerk Century pakte uit met een wel erg opvallende creatie: de One of One. Deze luxueuze crossover-coupé is niet alleen uniek qua design, maar ook qua indeling. De portieren openen op ongebruikelijke wijze, en binnenin vind je slechts twee zitplaatsen… schuin achter elkaar! Bestuurder en passagier zitten dus niet naast elkaar, maar diagonaal tegenover elkaar. Zo wil Century het rijplezier maximaliseren voor de ene inzittende, en ultiem comfort voor de andere garanderen. Technische gegevens? Geen. Maar dat houdt ons niet tegen om een ritje te willen maken, ongeacht op welke plek.

4. Mazda Vision-X Coupe
Wie zou er geen testrit willen maken in de Mazda Vision-X Coupe? Deze elegante vierdeurscoupé met crossover-allures is uitgerust met een plug-in hybride aandrijving waarbij het verbrandingsgedeelte bestaat uit een wankelmotor met twee rotoren. Mazda geeft geen details over de batterijcapaciteit, maar spreekt wel over 160 km elektrische autonomie en een totaal rijbereik van 800 km. Het vermogen? Meer dan 500 pk. Deze Vision-X beschikt bovendien over een volledig afgewerkt interieur, wat hem erg productierijp doet ogen. Toch blijft het stil vanuit Mazda. En met zijn 5,05 meter lengte, 1,995 meter breedte en 3,08 meter wielbasis past hij niet meteen in het huidige gamma…

5. Subaru Performance-E STI Concept
Deze Performance-E STI Concept is niet alleen groter en krachtiger dan de Performance-B STI Concept, maar ruilt ook zijn boxermotor in voor een volledig elektrische aandrijving. Toch blijft hij trouw aan het STI-DNA, met een combinatie van praktische inzetbaarheid en prestaties. Hij heeft vijf deuren en het interieur is “comfortabel en ruim”, aldus het merk. De batterij werd specifiek ontwikkeld om een lage vloer en een verlaagd zwaartepunt mogelijk te maken, met als resultaat een ruim 15% lager zwaartepunt dan de vorige sportmodellen van Subaru. Concrete cijfers over vermogen, prestaties of actieradius zijn er helaas niet. Maar het enthousiasme waarmee Subaru dit model voorstelde, doet vermoeden dat het menens is. Laten we hopen dat dit niet bij een eenmalige showcar blijft.


 










