François Piette

5 MRT 2002

De Europese première van de supersportwagen Cadillac Cien

Bij zijn wereldpremière op de Detroit Motor Show begin januari werd de Cadillac Cien meteen twee maal bekroond. Volgens een jury van meer dan 30 vormgevers was het design van de Cadillac Cien de beste in de categorie ontwerpstudies. Bovendien riep de jury de ontwerpstudie voor een supersportwagen tot de beste auto op de beurs uit. En nu toont de bekroonde tweezitter met een voor de achteras ingebouwde motor zich in Genève voor het eerst aan het Europese publiek. De naam alleen al suggereert de superklasse van deze wagen: "Cien" betekent "honderd" in het Spaans. Met deze opwindende en 750 pk sterke sportwagen die door de Northstar XV12 aangedreven wordt, viert het luxemerk Cadillac immers zijn honderdjarige bestaan. De Cien herneemt de scherpe randen en geometrische vlakken van vroegere ontwerpstudies van Cadillac, zoals de Evoq, de Imaj en de Vizón, maar geeft er tegelijk een nieuwe interpretatie aan. "De Cien is de ultieme uitdrukking van het nieuwe designconcept bij Cadillac", legt Simon Cox , die als hoofdontwerper werkt in de Advanced Design Studio van Cadillac te Birmingham (Engeland) waar de coupé het licht zag. Stijlkenmerken van de ontwerpstudie zijn de scherpe contouren die het beeld van een geslepen diamant oproepen, de trapeziumvormige luchtinlaten en de overheersende gordellijn die de dynamische wigvorm onderstreept. De blauwe kleur van de ruiten en koplampen doet aan een sportieve zonnebril denken. 19" velgen vooraan en 21" velgen achteraan onderstrepen het snelle en krachtige karakter van de ontwerpstudie. Het koetswerk en het chassis van de Cien bestaan uit een composietmateriaal met koolstofvezels waardoor de auto een laag gewicht en een grote stijfheid krijgt. De nieuw ontwikkelde Northstar XV12-motor is het hart van de ontwerpstudie van Cadillac. De compacte aluminium motor met vier kleppen per cilinder en vier bovenliggende nokkenassen kan indrukwekkende cijfers voorleggen: een cilinderinhoud van 7,5 liter, een maximumvermogen van 560 kW/750 pk en een maximumkoppel van 610 Nm. Technische bijzonderheden van de motor zijn onder andere de directe benzine-injectie, het variabele inlaatsysteem, de functie die cilinders bij een gedeeltelijke belasting uitschakelt, en de variabele kleppensturing. Dit laatste element zorgt ervoor dat 90% van het koppel al bij 1.500 t/min ter beschikking staat. De krachtoverbrenging verloopt via een halfautomatische sequentiële versnellingsbak die door de motorsportspecialisten van ProDrive ontwikkeld werd. Opmerkelijke elementen in de uitrusting van de ontwerpstudie zijn de infrarood technologie voor nachtzicht "NightVision", het infotainmentcenter "Communiport" met een spraakgestuurd audio- en navigatiesysteem, en camera’s die de buiten- en binnenspiegels vervangen. Technische gegevens Opstelling: voor de achteras ingebouwde motor/achterwielaandrijving Materiaal koetswerk: composietmateriaal met koolstofvezels Materiaal chassis: monocoque in koolstofvezel Onderstel: voor en achter dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen uit lichtmetaal Velgen: 19" / 21" velgen uit gegoten magnesium Banden: voor – Michelin 245/35R19 achter – Michelin 335/30R21 Aandrijflijn Motor: Northstar XV12 conceptmotor Cilinderinhoud: 7,5 liter Vermogen: 750 pk Maximumkoppel: 610 Nm Versnellingsbak: halfautomatische 6-bak, sequentiële schakeling met wipschakelaars op het stuur Afmetingen Hoogte (mm): 1170 Lengte (mm): 4457 Breedte (mm): 975 Wielbasis (mm): 2750 Spoorbreedte (mm): voor - 1726 achter -1632
Advertentie
Advertentie
Advertentie