Pierre-Benoit Sepulchre

27 OKT 2020

De VN wil regels voor de export van oude auto’s

Deze “vervuilende” en “gevaarlijke” voertuigen worden gezien als een gevaar voor ontwikkelingslanden.

Voor de Verenigde Naties (VN) vormen oude tweedehandswagens die met miljoenen worden geëxporteerd een echt gevaar voor ontwikkelingslanden. Dat heeft vooral te maken met een gebrek aan normen, waardoor auto’s die vervuilend en gevaarlijk zijn kunnen worden uitgevoerd. Dat staat in een nieuw rapport dat afgelopen maandag is gepubliceerd door het VN-Milieuprogramma (UNEP).

Europa is grootste exporteur

Europese landen zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van de wereldwijde uitvoer van oude auto’s. Van 2015 tot 2018 zijn zo jaarlijks een drie miljoen personenwagens van het Oude Continent verdwenen. Deze afgeschreven voertuigen zijn opgestuurd naar het Oosten, maar ook naar Libië en Nigeria. De Verenigde Staten doen hetzelfde richting Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten terwijl Japan het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika viseert.

De meeste wagens die Europa verlaten zijn zo’n 20 jaar oud en voldoen dus in het beste geval aan de Euro 3-norm. Vaak is de katalysator of andere uitrusting om de uitstoot te reduceren verwijderd. Tegelijk verwacht men een verdubbeling van de export naar ontwikkelingslanden tegen 2050. Daarom trekt de VN aan de alarmbel en pleit ze voor een betere regelgeving rond deze uitvoer. En dat net nu China, dat de uitvoer van tweedehandswagens tot 2019 nog verbood, de grootste speler in deze markt zou kunnen worden.

(Bijna) alles is toegelaten

Qua regelgeving passen de invoerende landen zelden dezelfde regels toe. Twee derde van de 146 landen die door de UNEP zijn bestudeerd hebben “zwakke” tot “zeer zwakke” regels rond de invoer van auto’s. Sri Lanka legt bijvoorbeeld een leeftijdsgrens op van drie jaar en ondersteunt de invoer van elektrische voertuigen, maar de Democratische Republiek Congo legt de grens op 20 jaar en kent geen beperkingen qua uitstoot. De Georgische Republiek van haar kant controleert niets en heft gewoon een belasting op basis van de cilinderinhoud van het voertuig. De voormalige Sovjetrepubliek heeft daardoor een van de oudste en meest vervuilende wagenparken ter wereld.

Voor de UNEP “moeten ontwikkelde landen ophouden met de export van voertuigen die aan geen enkele uitstoot- en veiligheidsnorm meer voldoen terwijl de invoerende landen van hun kant strengere kwaliteitsnormen moeten handhaven”.
Advertentie
Advertentie
Advertentie