François Piette

17 APR 2010

De VW Fun Cup op de New Season Trophy van Mettet


Men droomde ervan, ze spraken erover en ze hebben het gerealiseerd! De verantwoordelijken van het circuit van Mettet zijn in de uitdaging geslaagd en het weekend van 17 en 18 april 2010 wordt een mijlpaal in de geschiedenis van de Belgische autosport. Dan worden immers de eerste races op vier wielen verreden op het nieuwe circuit. Twee dagen in het teken van fun en kameraadschap. De grote vraag is natuurlijk welk VW Fun Cup team het palmares van « New Mettet » zal openen. De weddenschappen zijn geopend !

Hoewel de VW Fun Cup piloten de laatsten waren die op de piste verschenen, de World Fun Cup in Misano vond immers plaats in november, staan ze ondertussen te trappelen van ongeduld om weer van start te gaan. Hun geduld wordt dit weekend beloond ter gelegenheid van de New Seazon Trophy, de eerste autoraces op het nieuwe circuit van Mettet.

Het circuit is niet alleen ideaal voor de opleiding van zowat alles en iedereen op twee en vier wielen, maar het 2310 meter lange circuit is ook uitstekend geschikt voor de competitie. De twaalf meter brede piste is bezaaid met erg technische bochten. Eentje doet zelfs erg veel denken aan de beroemde bocht van Laguna Seca. Het gevarieerde profiel biedt met andere woorden alles om de VW Fun Cup piloten tot het uiterste te drijven.

Het programma is behoorlijk zwaar met twee races van 180 minuten. Eentje op zaterdagnamiddag en de andere op zondag, net na de middag. Het zijn twee gescheiden races waarbij telkens de helft van de punten worden toegekend. Tussen de races is er geen parc fermé, waardoor de teams de tijd hebben aan de auto’s te werken.

Zoals steeds is de lijst van de kandidaten voor de overwinning erg lang en deze eerste race is de uitgelezen mogelijkheid om te kijken welke teams het seizoen zullen betwisten. De kampioenen 2009 Colson Racing zet een licht vertimmerde equipe in met Michel Simul en Philippe Systermans, die vanaf nu Didier Clermont naast zich krijgen. Bij VV Racing doet Vincent Van den Abeele een beroep op het snelle duo Gregory Servais en Franck Radet. Bij Racing Partner komt Bruno Beulen, die we al op de ‘Sherrif’ zagen naast Nathalie Maillet en Franz Dubois terwijl in de Kronos-clan de jonge Guillaume Mondron zijn debuut maakt aan de zijde van zijn vader Jean-Pierr en Marc Van Dalen (op voorwaarde dat Thierry en Didier Van Daelen niet deelnemen) Gilles Debrus vormt team met zijn broer Bruno, Pierre Baudart en Gino Bux (Pharma Technology, het trio François Godard-Sebastien Ryhon-Xavier Gerard (Acome Racing Challenge) is er ook weer bij en Dirk De Groof-Nigel Greensall-Erik Janssens (MTE Racing) tekenen eveneens present. Verder zien we nog Pascal Nelissen Grade-Patrick Poncelet-Jonas De Kimpe op een VW Fun Cup van MTE, terwijl heel wat teams met twee piloten van start gaan. Manu Nava-Eric Gressens hebben het Cornelis Quick Racing door Acome Racing vervangen, Alexandre Viron-Laurent Richard tekenden bij MTE-Racing en ook Rainer Weisshaupt-Loïc Fontaine (Exodus) en Alain Ferté-Philippe Lemoine (Groupe Lemoine) zijn weer van de partij.
Arnold De Quirini-Olivier De Pierpont en Alexis Van de Poele zijn overgestapt naar de TDI BlueMotion. Damien Pulinx start op de 268 van MPM Racing samen met Nicolas Detiege en Eric Lecluse. Bovendien zijn we blij met de terugkeer van Frederic Bouvy naar de VW Fun Cup. Samen met companen Gauthier Engish en Yannick Rummens wil de dubbele BTCS kampioen de belangrijkste wedstrijd van het jaar zo goed mogelijk voorbereiden: de 25 Uren.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie