Omdat 1971 een behoorlijk rijk autojaar was, hebben we er 5 uitgekozen met sterk uiteenlopende stijlen, prestaties en, vooral, waardes.
1. Fiat 127
De Fiat 127 was modern met zijn overdwarse motor, voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging. Van 1971 tot 1987 zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van verkocht. Hij werd ook onder licentie gebouwd door Seat en Zastava en is vandaag steeds meer gegeerd onder verzamelaars: zijn lage prijs (vaak minder dan 5.000 euro) en solide mechaniek vormen mooie troeven. Opgelet echter met roest!
2. Alfa Romeo Alfasud
Ook uit Italië, maar dan in een hoger segment, speelde de Alfasud. Die was revolutionair omdat hij voorwielaandrijving bij het merk introduceerde. En wat voor een voorwielaandrijving: zijn rijgedrag is ook vandaag nog steeds goed. De bruisende boxermotoren waren nog een troef, maar helaas zijn ook hier de meeste exemplaren ten prooi gevallen aan het roestmonster. Vandaag is het nagenoeg onmogelijk om hem in perfecte staat te vinden.
3. Alpine A310
Het is niet eenvoudig om een legende als de Alpine A110 op te volgen. Voor zijn nieuwe model koos de Franse ambachtelijke autobouwer daarom een andere insteek: meer comfort en ruimte (2+2). De eerste exemplaren, die werden aangedreven door de viercilinder van Renault en met een radiatorrooster met 6 koplampen achter glas, zijn vandaag het meest gegeerd: reken op 40.000 euro.
4. Mercedes SL (type 107)
Deze generatie van de Mercedes SL kende een eindeloze carrière: hij was 18 jaar in productie. Mercedes had zijn werk uitstekend gedaan, met een uitzonderlijk goed afgewerkt en comfortabel product. De SL werd de favoriet van rijke Amerikanen en inspireerde een aantal constructeurs. Zo was Lotus-oprichter Colin Chapman zo onder de indruk dat hij een van de eerste exemplaren kocht en daarna besliste om zijn gamma meer GT dan sportief te maken. De oudste exemplaren vind je vandaag voor zo’n 25.000 euro.
5. Maserati Bora
Dit meesterwerk van de hand van Giugiaro is de eerste productie-Maserati die zijn motor (een edele V8 met tot 330 pk) centraal achterin plaatste. Hij werd ontwikkeld tijdens het Citroën-tijdperk en had een hydraulische centrale die vele verzamelaars het koud zweet bezorgt. Hij is veel meer bruikbaar dan zijn concurrenten bij Ferrari en Lamborghini, maar minder performant. Vandaag vind je een Bora voor zo’n 150.000 euro, wat spotgoedkoop is voor een klassieke supercar waar minder dan 600 exemplaren van zijn gebouwd.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: