Vandaag viert D’Ieteren de vijfenzeventigste verjaardag van het invoercontract voor het merk Volkswagen voor de Belgische markt. Pierre D’Ieteren stond aan het hoofd van het familiebedrijf toen hij de vraag voelde komen naar een toegankelijke, betrouwbare en zuinige wagen. Een wagen voor het volk, met andere woorden. En het was met de kleine Volkswagen dat hij persoonlijke mobiliteit in België zag democratiseren!
Doorslaand succes
D’Ieteren was reeds actief in de autowereld met de invoer van het Amerikaanse merk Studebaker, maar het zou vanaf 1948 ook beginnen met de leveringen van de eerste Kevers. Het model, ontworpen door Ferdinand Porsche, werd verhandeld vanaf een prijs van 50.000 Belgische frank. De Kever was zowel qua ontwerp als qua productiemethode revolutionair voor zijn tijd, en zou een sterk succes worden.
Made in Belgium
Vanaf 1954 werd de Kever zelfs rechtstreeks geproduceerd in België, in de Brusselse fabriek van D’Ieteren in Vorst, naast enkele andere iconische modellen van Volkswagen – denk maar aan de T1 Transporter en de elegante Karmann-Ghia.
De historische fabriek van D’Ieteren in Vorst werd op 31 december 1970 overgenomen door Volkswagen AG via de nieuwe firma ‘Volkswagen Brussel N.V.’ en zou daarna nog vele andere modellen van de merken Volkswagen, SEAT en Audi produceren.
In 2017 werd de fabriek overgenomen door Audi AG en is vandaag zelfs een wereldwijde referentie geworden op vlak van duurzame productie. In 2018, toen de productie van de elektrische SUV Audi e-tron werd gelanceerd, was de Belgische site zelfs ’s werelds eerste gecertificeerde CO2-neutrale premium massaproductiefabriek!
Van de Golf tot de ID.3
Na 75 jaar invoer van Volkswagen, is D’Ieteren erin geslaagd om de grootste invoerder op de Belgische markt te worden. Niet in het minst dankzij enkele bestsellers die de geschiedenis van de auto hebben getekend, zoals een zekere Golf die in 1974 werd gelanceerd op onze markt.
Maar het verhaal is nog lang niet afgelopen: vandaag staan D’Ieteren en de Volkswagen Group voor een nieuwe gezamenlijke uitdaging, nu ze de weg naar elektrische mobiliteit moeten overbruggen. En deze keer is het een zekere ID.3 die het symbool vormt voor dit nieuwe hoofdstuk in deze rijke geschiedenis!
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: