Ferrari komt 4 jaar na de hype met een geniaal idee: een NFT uitbrengen! Deze “non-fungible tokens” waren in 2020 en 2021 razend populair, toen ze als investeringsapparaat werden gebruikt door liefhebbers van cryptomunten (Bitcoin, Ethereum, …). Maar in 2022 kelderde de markt en zagen de investeerders 90% van hun waarde in rook opgaan. En toch komt Ferrari nu met een eigen NFT in de vorm van een digitale hypercar, die F76 wordt genoemd, als eerbetoon aan Le Mans. We leggen uit.
In 1949, amper twee jaar na de officiële oprichting van Ferrari als automerk, wonnen de Italianen de 24 Uur van Le Mans met de 166 MM Barchetta, bestuurd door Lord Selsdon. De Ferrari F76 viert dan ook de 76e verjaardag van deze eerste overwinning, waarna er nog 10 zouden volgen - en misschien zelfs nog meer, gezien de huidige bloedvorm van Ferrari’s Hypercar-teams. Maar de Ferrari F76 is geen echte auto. Het is een puur virtuele creatie, die nooit op een autosalon of in een racegame te zien zal zijn…

Met behulp van AI
Maar er is dan toch een volwaardig designproces aan voorafgegaan, zoals bij een conceptcar? Wel… neen, eigenlijk niet. Ferrari zegt namelijk voor het eerst te hebben geïnnoveerd met “generatieve digitale en designtechnologieën”. Met andere woorden: AI heeft geholpen met het ontwerpen van de F76. Al heeft het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni er natuurlijk ook wat eigen werk in gestoken.

Aerodynamica als prioriteit
Visueel zou je de Ferrari F76 kunnen beschouwen als één grote vleugel. In profiel zien we een bijna pure wigvorm, waarbij zowel het koetswerk als de bodem in harmonie werken om de lucht zo optimaal mogelijk over de auto te laten stromen. Met als resultaat een zeer lage luchtweerstand en een heel hoog downforceniveau. Frontaal is er een duidelijke scheiding tussen de bestuuders- en passagierscellen, wat centraal ruimte vrijmaakt om de lucht nog beter door de bodem te laten stromen.
Klapkoplampen!
En het is niet een en al futurisme op en in de Ferrari F76. De “zwevende” splitter op de neus is afgeleid van de Ferrari F80, terwijl de twee paar klapkoplampen geïnspireerd zijn op de Ferrari’s uit de jaren 1970 en ‘80. Het interieur zou gebruik maken van digitale verbindingen voor alle rijsystemen, van het stuur tot de pedalen. Maar dat speelt natuurlijk niet zo’n rol, aangezien deze F76 toch nooit zal moeten rijden.

Enkel voor de trouwste fans…
Het exemplaar op de foto’s is trouwens de basisvorm van de Ferrari F76. Klanten die lid zijn van het Hyperclub-programma, dat ook toegang biedt tot Casa Ferrari tijdens de 24 Uur van Le Mans en andere Ferrari-events, en zelfs de mogelijkheid geeft tot het aanschaffen van de 499P Hypercar, kunnen hun eigen F76 naar wens samenstellen. Een innovatief idee, of nog maar eens een manier van Ferrari om klanten te laten betalen voor toegang tot de meest exclusieve modellen? Helaas telt onze bankrekening niet genoeg nullen om daar een definitief oordeel over te kunnen vellen…













