François Piette

22 OCT 2009

Herkenbaar

Met wat verbeelding kon je in de Grande Punto enkele trekken herkennen van een Maserati herkennen. De sportieve neus en de dynamische lijnen zorgden voor een commercieel succeswaren een schot in de roos. De Punto krijgt een facelift en ziet er voortaan heel anders uit. De veranderingen onder de kap en in het interieur zorgen echter beslist voor een meerwaarde.

Te veel

De Fiat 500 is een commercieel succes. Zowat iedereen valt voor zijn sympathieke uiterlijk. Fiat heeft getracht om dat sympathieke smoeltje snoetje op de Grande Punto over te brengente enten. Aan jullie de keuze of de operatie geslaagd is. De neus werd fijner en op de motorkap werd een chroomlijst geplaatst. De bumper deelt het radiatorrooster in tweeën. Achteraan vallen zijn de aanpassingen beter in de smaakmooier. De nieuwe achterlichten zorgen geven de auto voor een eigen identiteit en het geheel ziet er nog steeds dynamisch uit. De auto wordt niet Hij zal daarom niet Grande Punto II heten, genoemd, maar verandert krijgt een nieuwevan naam. Hij heet nu Punto Evo en Fiat wil daarmee aangeven dat deze facelift meer is als dan zomaar een cosmetische ingreep alleen.

Kleurrijk

Wie Italië zegt, zegt denkt aan sfeer, chaos en stijl. Italianen zij exuberant, levendig en open. Diezelfde indruk overviel me toen ik in de Punto Evo stapte. De opvallende en kleurrijke band die over het instrumentenbord loopt, wordt op het centrale gedeelte van de stoelen herhaald. Exuberant en kleurrijk. Tegelijkertijd Wat meteen opvalt, is de kwaliteit op van de gebruikte materialen en het duidelijke en volledige instrumentarium. Uitbundigheid en gedegenheid degelijkheid gaan dus toch samen.

Nieuwe injectoren

De 1.3 M-Jet dieselmotor krijgt nieuwe injectoren. In plaats van vijf openingen, zijn er tellen die er nu acht. Hierdoor verbetert de verneveling van de brandstof en dus ook de verbranding. De motor ontwikkelt vijf pk meer en levert nu 95 pk bij 4.000 omwentelingen per minuut. Bij 1.500 omwentelingen per minuut levert hij al 200 Nm koppel. De motor is nu aangenamer in gebruiksvriendelijker geworden. Het verschil is vooral merkbaar in de lage toeren, waardoor je veel minder moet schakelen. Spijtig genoeg voorziet Fiat geen versnellingsbak met zes verhoudingen maar houden ze het bij een vijfbak. Wel krijgt de Punto Evo een stop&start-systeem. Fiat heeft alle motoren die aan de Euro5-normen voldoen, uitgerust met dit systeem uitgerust. Om fiscale redenen verandert de basismotor niet. De 1.3 M-Jet motor van 70 pk en 190 Nm stoot slechts 104 g CO2 /km uit, waardoor hij recht gheeft op de overheidskorting van vijftien procent. Maar in tegenstelling met tot de andere dieselmotoren krijgt hij geen partikelfilter. Die doet het verbruik immers oplopen. Bovendien voldoet de meest ecologische motor uit het gamma niet aan de Euro5-normen. Raar maar waar. Het ziet er naar uit dat deze versie bij ons de meest interessante wordt. De goede prijsstelling en het rijplezier zijn uitstekende argumenten.

Aan het stuur

De kleine 1,3-liter grote dieselmotor is stil en gewillig. Hij reageert vlot maar beheerst en kan alle verkeerssituaties aan. De 95 pk sterke versie zorgt voor heel wat rijplezier, maar ook de basisversie zet goede prestaties neer. De afwerkingkwaliteit van de afwerking gaat er gevoelig op vooruit en tijdens het rijden blijft de motor opvallend stil. Op de weg gedraagt de Punto Evo zich stabiel. De demping is verzorgd en de wegligging uitstekend. Alleen de stuurinrichting kan niet overtuigen. Nochtans is er tegenover de vorige versie een duidelijke vooruitgang in vergelijking met de vorige versie. De City-stand is uitsluitend bedoeld voor manoeuvres, bedoeld maar voelt dan onrustwekkend licht aan.

Als een grote

De Punto Evo is compleet uitgerust. Hij biedt heeft knie-airbags, een usbUSB-aansluiting, een airco met twee gescheiden zones en een elekctrochrome binnenspiegel. Maar de automatische lichten sneuvelden blijkbaar op het veld van eer.
 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ