Met een beetje verbeelding zie je ‘m zo door een Italiaans dorpje rijden met achterop een bak vol vers geplukte citroenen, de bestuurder druk gesticulerend en in luid Italiaans zijn ongenoegen uitend over iets wat hem de doorgang verspert. Het is niet verwonderlijk dat we aan dit beeld denken, want qua uiterlijk lijkt de Fiat Tris sprekend op de iconische Piaggio Ape, die vanaf midden vorige eeuw op elke Italiaanse straathoek te vinden was.

Advertentie
Advertentie

Oplossing voor last-mile delivery en lokaal transport

De Tris deelt dezelfde filosofie als de Ape: het is een compact en praktisch voertuig om het drukke stadsverkeer mee te trotseren. Fiat zag bij zijn professionele klanten de behoefte aan een betaalbare oplossing voor het zogeheten “last-mile delivery”, het afleggen van het laatste stukje afstand bij het leveren van pakketjes, en het transport van klein materiaal in drukke steden tout court. Tegelijk hoopt Fiat met de Tris kleine ondernemers meer kansen te geven, onder meer door het model via interessante leaseformules toegankelijk te maken voor iedereen.

Betaalbaar betekent ook eenvoudig, maar Fiat heeft het praktische aspect niet uit het oog verloren. De Tris bestaat in drie versies: de kant-en-klare pick-up, een chassis-cabine en flatbed versie dienen als basis voor allerlei oplossingen op maat. Met een lengte van 3,17 meter en een draaicirkel van 3,05 meter is hij extreem wendbaar. Toch past er een Europallet en 540 kg aan lading achterop.

Oranje elektrische bestelwagen Fiat Kargo Tris op moderne turquoise achtergrond.
Advertentie
Advertentie

Elektrische aandrijving gebaseerd op de Topolino

De batterij-technologie van deze micro-pickup is gebaseerd op die van de Topolino. Met een capaciteit van 6,9 kWh kan je 90 km rijden voor je hem opnieuw in het stopcontact moet steken. Letterlijk, want de Tris heeft een interne lader waarmee je aan een gewoon stopcontact in 3,5 uur van 0 naar 80% kan opladen. Praktisch! Een motor van 48 volt stuurt 9 kW en 45 Nm naar de achterwielen. Niet voldoende voor een wheelie vermoeden we, maar wel om een topsnelheid van 45 km/u te halen en vlot door het stadsverkeer te snorren.

Belangrijk detail: de Tris is geen auto maar een trike. Je hoeft gelukkig geen helm te dragen, dankzij de driepuntsgordel en het dakje.

Vooralsnog komt hij niet naar Europa, maar start de Fiat Tris zijn carrière in het Midden-Oosten en Afrika, waar dit soort vervoersmiddelen een grotere populariteit geniet. Hij is al gehomologeerd voor Europa en Fiat zegt zelf dat “Europa de volgende kan zijn, want dit soort slimme, duurzame oplossingen spreekt een universele taal.” Met wat geluk wordt je pizza dus ooit bij je thuis bezorgd met deze olijke Fiat Tris.