François Piette

7 MRT 2001

Ford Focus RS Devuteert in Geneve.

De Ford Focus RS is in een recordontwikkelingstijd van slechts vijftien maanden productierijp gemaakt en is na vijf jaar het eerste product van Ford dat het fameuze RS-badge draagt. De productie zal komende zomer in de Ford-fabriek in Saarlouis beginnen. Voorwielaandrijving met uniek differentieel De Ford Focus RS krijgt voorwielaandrijving met een vooralsnog unieke differentieeltechniek, die het mogelijk maakt de ruim 200 pk van de viercilinder Duratec RS turbomotor onder alle omstandigheden probleemloos aan het wegdek te brengen. Daartoe zijn ook de voor- én achterwielophanging ingrijpend gewijzigd. Naast technische wijzigingen, die onder meer een acceleratie van 0-100 km/u in 6.5 seconden en een (gelimiteerde) topsnelheid van 210 km/u tot gevolg hebben, kreeg het exterieur van de Ford Focus RS een voorkomen dat zeer veel weg heeft van de Focus WRC. Een grotere spoorbreedte voor maakt spatbordverbredingen noodzakelijk, terwijl een achterspoiler en zijskirts tot de noodzakelijke aërodynamische aanpassingen behoren. Het front van de Focus RS wordt gekenmerkt door standaard Hella mistlampen en extra ventilatieopeningen voor de koeling van de aparte radiateur voor het lucht/water-koelsysteem van de Garret turbo en voor de Brembo remschijven (met een doorsnee van 325 mm). Ook het interieur van de Focus RS ademt de rallysfeer, maar wel met meer comfortvoorzieningen: airconditioning, elektrische portierraambediening, stuurbekrachtiging en de nieuwe cd-wisselaar van Ford (met zes cd`s die via een frontlader kunnen worden ingebracht) behoren tot de standaarduitrusting. Slechts drie kleuren zijn in het interieur te zien: zwart, blauw en zilver. Aluminium pedalen Zoals het een sportieve auto past, zijn dashboard en instrumentenpaneel zwart, met echt koolstofvezel. De handremhandel, schakelpookknop en pedalen zijn in aluminium uitgevoerd. Het meest opvallend zijn de Sparco racestoelen voorin (de Ford Focus RS is een volwaardige vijfzitter), uitgevoerd in zwart leder met blauw lederen bekleding van zit- en rugkussens. Deze stoelen zijn voorzien van RS- én Sparco-logo`s en geven veel zijdelingse steun, bovendien zijn ze voorzien van openingen voor de montage van fullrace zespuntsgordel. De twee airbags zijn uiteraard standaard. De Focus RS onderstreept zijn sportieve aard door de aanwezigheid van een aparte startknop. Die sportieve aard komt toch vooral door de indrukwekkende Duratec RS tweeliter viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Deze ontwikkelt meer dan 200 pk, mede dankzij de nieuwe Garret turbo met water/lucht gekoelde interkoeler en uit de WRC-versie afkomstige zuigers. Voor koeling van de inlaatlucht is gekozen voor een water/lucht-interkoeler, omdat deze een aanzienlijk efficiëntere temperatuursbeheersing mogelijk maakt. Het systeem koelt de van de turbo afkomstige lucht van 150º af tot 45º, voordat deze de cilinders in gaat. Raceschokdempers Als transmissie fungeert de beproefde MTX75 vijfbak, met korte schakelwegen en een AP racekoppeling. Om de 200 pk zonder problemen en voortdurend aan beide voorwielen te krijgen, wordt gebruik gemaakt van een Quaife-differentieel. Om tractieverlies te voorkomen, zijn Sachs raceschokdempers en een totaal aangepaste wielophanging toegepast. Anders dan bij de Focus WRC zijn de aërodynamische hulpmiddelen er vooral op gericht om de neerwaartse druk bij snelheden boven de 100 km/u te garanderen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie