all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Ford Kuga bleu devant fond de forêt et gravier.","nl":"Blauwe Ford Kuga voor bosachtergrond en grindpad."}
{"fr":"SUV Ford Kuga bleu stationné à l'extérieur sur chemin gravillonné devant pelouse verdoyante.","nl":"Blauwe Ford Kuga SUV geparkeerd buiten op grindpad voor groene grasveld."}
1/9

Ford Kuga hybride 2024: verbruik en autonomie in de praktijk

Er zit vaak een kloof tussen de theorie en de praktijk... Daarom test Vroom de officiële verbruiks- en autonomiecijfers van de constructeurs aan de hand van realistische routes op onze Belgische wegen. Vandaag kruipen we achter het stuur van de Ford Kuga Hybrid 2024.

Geschreven door Nicolas Joannes

16 December 2024

Advertentie

Sinds zijn lancering op onze markt in 2020, heeft de derde generatie van de Ford Kuga enkele evoluties doorgemaakt. Eerst door de introductie van een nieuwe hybride variant. Daarna door een facelift die het ontwerp verfriste en het gamma verder aanpaste. Het is precies deze gerestylede Ford Kuga in de klassieke hybride uitvoering die we nu onderwerpen aan een verbruikstest tijdens dagelijks gebruik.

Met de facelift die in 2024 werd doorgevoerd, kreeg de Ford Kuga een moderner uiterlijk dankzij zijn vernieuwde voorzijde en een up-to-date multimediasysteem. Maar wat ons hier echt interesseert, zit onder de motorkap. Sinds de facelift heeft de Kuga afscheid genomen van dieselmotoren en zet hij volledig in op benzine en hybride aandrijvingen. Naast een 1,5 liter turbobenzinemotor van 150 pk is er ook een 2,5 liter benzinemotor die op twee manieren gehybridiseerd is: met een grote oplaadbare batterij voor een elektrische autonomie van 69 km, of met een kleine niet-oplaadbare batterij zoals bij de versie die wij hier testen.

"Hybrid" badge op de blauwe carrosserie van een moderne auto.
Advertentie

Twee- of vierwielaandrijving

De Ford Kuga hybride is beschikbaar met twee- of vierwielaandrijving en levert respectievelijk 180 pk of 183 pk. De kleine batterij van 1,1 kWh wordt uitsluitend opgeladen tijdens het remmen en helpt het brandstofverbruik van deze middelgrote SUV te beperken. Volgens de WLTP-cyclus ligt het verbruik van de voorwielaangedreven Kuga hybride tussen de 5,3 en 6,2 l/100 km, afhankelijk van de gekozen uitrusting.

Efficiënt in de praktijk

En in de praktijk? Over het algemeen was de Ford Kuga ST-Line X met voorwielaandrijving die we testten vrij zuinig, al waren er wel wat fluctuaties tijdens de testweek. De hybridetechnologie presteert het beste op binnenwegen, waar de batterij vaak opgeladen wordt tijdens het remmen. Na 75 km op dergelijke wegen gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km aan. Bovendien werd de helft van deze afstand volledig elektrisch afgelegd, wat het rijcomfort aanzienlijk verhoogt.

Moderne draaiknop voor versnelling in Jaguar XE luxe interieur. Dashboard elektrische auto toont 100% vermogen, temperatuur 120°C, 6232.1 km.
Advertentie

En op de snelweg?

Hoewel dit verbruik vergelijkbaar is met dat van een dieselmotor, kan een hybride op de autosnelweg niet dezelfde efficiëntie bereiken. Dit komt doordat er weinig remmomenten zijn om de batterij op te laden. De Ford Kuga hybride vormt hierop geen uitzondering: tijdens onze snelwegritten aan de wettelijke snelheden noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,5 tot 6,8 l/100 km. Dit blijft echter aanvaardbaar gezien het formaat van deze SUV.

Heldere blauwe Ford Edge op een landelijke weg, Belgische nummerplaat zichtbaar.
Advertentie

Zuinig in de stad

In de stad gaf de boordcomputer aanvankelijk een teleurstellend gemiddeld verbruik van 8,8 l/100 km aan bij koud weer en meerdere korte, energie-intensieve ritten over een totale afstand van 70 km. Dit resultaat lijkt tegen te vallen, gezien het feit dat er veel remmomenten zijn die de batterij opladen en dat de Ford Kuga hybride ongeveer de helft van de tijd volledig elektrisch kan rijden. Maar langere ritten in stedelijke omgevingen zorgden voor een aanzienlijke verbetering, met een werkelijk verbruik van slechts 5,3 l/100 km in de stad.

Meer dan 800 km autonomie

Na een volledige week testen onder diverse rijomstandigheden noteerden we een totaal werkelijk verbruik van 6,5 l/100 km. Hiermee kun je een autonomie van meer dan 800 km halen met een volle tank.

Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Foto’s: Vroom, Nicolas Joannes

Advertentie

Koop een Ford Kuga of vergelijkbare auto

Ford

Kuga

18 299 €

Prijs Prijs

2022

52 870 km

Diesel

120 pk

Manueel

124 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Kuga

25 990 €

2023

19 535 km

Benzine

150 pk

Manueel

151 g/km

date

LLorens SA Audi VW CVI

Neufchâteau

date

Car-Pass

My Way

Ford

Kuga

23 490 €

2022

78 807 km

Diesel

120 pk

Automaat

145 g/km

date

EVS Liège

Angleur

date

Car-Pass

My Way

Ford

Kuga

25 499 €

Prijs Prijs

2021

70 831 km

Hybride

224 pk

Automaat

32 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Kuga

24 995 €

2023

20 020 km

Benzine

151 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Ford

Kuga

22 999 €

Prijs Prijs

2023

18 166 km

Benzine

150 pk

Manueel

150 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Kuga

28 990 €

2023

24 901 km

Diesel

120 pk

Automaat

158 g/km

date

Vitrier

Sprimont

date

Car-Pass

My Way

Ford

Kuga

27 990 €

2022

19 036 km

Diesel

120 pk

Automaat

137 g/km

date

LLorens SA Audi VW CVI

Neufchâteau

date

Car-Pass

My Way